Овурака Кони е част от елитна група на Уолстрийт. Тези, които са предвидили потенциала на Tesla Inc. още преди да стане публична компания.
Кони е само на 25 години, когато попада на току-що създадения производител на електромобили, докато проучва други компании за Jennison Associates. Той веднага е завладян от визията на Tesla и на 27 години успява да убеди колегите си в Jennison да заложат на акциите.
Десетина години и около 14 800% доходност по-късно Кони не е доволен. Той все още вижда много възможности за допълнителни печалби, тъй като компанията ще пусне "цунами" от нови автомобили през следващите години. В същото време той очаква автомобилната индустрия да претърпи масивна консолидация, тъй като ще се отдалечи от двигателите с вътрешно горене, пише Bloomberg, цитирана от Yahoo FInance.
Кони, който за първи път говори публично за това как Jennison е изградил позиция в Tesla, която сега възлиза на стойност 5,9 млрд. долара, заяви, че ръководената от Илон Мъск компания е натрупала опит в областта на електрическите превозни средства на ранен етап и е усъвършенствала продуктите си, като се е позиционирала сред оцелелите. Кони смята, че до 2026 г. Tesla ще може да произвежда два пъти повече автомобили, отколкото се очаква да достави тази година. Това ще я подготви за по-нататъшен растеж, въпреки че мечтите за напълно самоуправляващи се автомобили остават на години разстояние.
"Днес те са предимно автомобилна компания. Това е основната част от приходите им", казва Кони. "След няколко години това все още ще бъде така."
Когато в сряда (тази седмица) Tesla обяви тримесечните си динансови резултати, Кони няма да е особено притеснен от привидно постоянната волатилност на компанията. Резултатите ще бъдат барометър за това колко добре работи поредицата от намаления на цените на един все по-пренаселен пазар, на който както старите производители на автомобили, така и стартъпите постоянно представят алтернативи на Model 3 и Model Y - двата най-продавани модела на Tesla.
Финансовото представяне на Tesla се оказа изненада за милиарди
Кони каза, че мисли повече за три години напред, когато очаква автомобилите от следващо поколение на Tesla да слязат от новопостроената поточна линия в Мексико. Той вижда, че тези модели ще се произвеждат евтино и в големи обеми, което ще постави инвеститори като Jennison на опашката за поредния неочакван удар от Мъск.
Случайна среща
Когато за първи път се сблъсква с Tesla, Кони няма реален опит в автомобилната индустрия. Той е роден в Гана и прекарва част от детството си в Гамбия. Баща му е бил съдия, а майка му е работила за Ghana Airways. След като завършва икономика и политически науки в Williams College, той получава първата си работа в областта на финансите като анализатор на авиокосмическата индустрия в UBS Group AG.
Най-богатият човек в света загуби 20 млрд. долара за ден
Jennison, партньор на PGIM, който отговаря за около 175 млрд. долара, наема Кони през 2007 г., за да покрива индустриалния сектор. Две години по-късно аналитзаторът започва обиколка из цялата страна на екосистемата на електрическите превозни средства, за да разбере защо една от компаниите, които следи, Johnson Controls Inc., обмисля да изгради бизнес с литиево-йонни батерии. Един от посетените стартъпи го впечатлява дотолкова, че той започва да формира изцяло нова инвестиционна идея.
Когато Кони се срещнал с Tesla в нейния магазин за търговия на дребно в Силициевата долина, Дипак Ахуджа, тогавашният главен финансов директор на Tesla, казал, че компанията първо ще навлезе на пазара във високия клас, където потребителите са готови да платят по-висока цена за електромобил. След това тя ще се насочи към пазара възможно най-бързо, като увеличава обема и намалява цената на всеки следващ модел.
Ранните инвеститори в Tesla се радват на внушителна доходност в резултат на успеха на компанията;
Снимка: Tesla
Кони е оптимистично настроен, но Tesla все още е изправена пред много рискове. Той следи отблизо компанията, докато тя укрепва позициите си. През април 2010 г. производителят на автомобили получава нисколихвен заем от Министерството на енергетиката на САЩ в размер на 465 млн. долара - спасителен пояс в процеса на създаване на Model S. Месец по-късно Tesla купува затворена фабрика, която някога е била собственост на съвместно предприятие между General Motors и Toyota Motor Corp. През юни същата година Tesla излиза на борсата при цена от 17 долара за акция, което оценява компанията на около 1,7 млрд. долара.
Apple стана първата компания в света с пазарна капитализация от 3 трлн. долара
Кони се срещна с още ръководители, включително тогавашния главен технологичен директор Джей Би Страубел и главният дизайнер Франц фон Холцхаузен. През 2011 г., убеден, че Tesla е бъдещето, той смята, че е време да представи идеята на Jennison Associates.
"Оуурака вярваше, че Tesla ще направи революция в автомобилната индустрия", казва Катлийн Маккарагър, ръководител на отдела за капиталов растеж в Jennison. "Той дълбоко разбираше значението на конкурентните предимства на Tesla."
Сред факторите, които Кони изтъкна пред екипа, беше фактът, че Tesla е създала своя собствена система за батерии, има структурни предимства по отношение на разходите в сравнение с традиционните производители на автомобили и притежава "уникална фирмена култура, която може да създава иновативни решения", казва Маккарагър.
Tesla слезе от върха на най-печелившите автомобилни производители
Jennison притежава повече от 20 милиона акции на Tesla, което го прави един от най-големите инвеститори в компанията. Мениджърът на активи отказва да каже колко печеливш е бил залогът му въвху Tesla през годините, позовавайки се на проблеми със спазването на законодателството. Акциите са поскъпнали с повече от 135% през 2023 г. и са добавили цели 14 853% от средата на 2011 г., когато Jennison за първи път разкрива първоначалното си дялово участие чрез регулаторна документация.
Висока волатилност
В продължение на почти десетина години Кони се носи по вълните на разтърсващата волатилност, подобно на друга компания, която той определя като потенциален гигант в началото на работата си в Jennison: Netflix Inc. Малко акции са толкова привлекателни, колкото Tesla, и всеки ден започва с поглъщане на новинарския поток, проверка на Reddit и "агресивно дебнене" за информация в Twitter.
Някои от възходите и паденията са предизвикани от самия Мъск, а зад кулисите Кони дори е попадал в разногласия с милиардера.
През 2016 г. Tesla искаше да придобие SolarCity - фирма за инсталиране на слънчеви панели на покриви, управлявана от братовчедите на Мъск. Някои инвеститори се възпротивиха: Tesla беше в процес на работа по Model 3, първия си автомобил за масовия пазар, и това не беше най-добрият момент за сделката.
Tesla изгражда нов завод за батерии Megapack в Китай
Докато Tesla лобираше пред акционерите за подкрепа, компанията организира телефонен разговор между Кони и Мъск. Анализаторът бързаше да се прибере вкъщи при дъщеря си, когато главният изпълнителен директор му се обади. Майка му, която помагала в грижите за детето, вдигнала и когато Кони влязъл през вратата му казала, че "някакъв мъж с име Илон", е на телефона.
Акционерите одобряват с огромно мнозинство сделката със SolarCity, но Jennison гласува против нея. Соларната енергия все още не е голяма част от енергийния бизнес на Tesla, където голяма част от вълнението е съсредоточено върху батериите Megapack на компанията.
"Не бях фен на тази сделка и все още не съм", казва Кони. "Харесвам Илон. Но сам по себе си не съм фен. Ние не подписваме всичко."
До 2018 г. Tesla се намира в период на разгръщане на производството, който e толкова натоварващ и капиталоемък, че Мъск го нарià "производствен ад". Според разказа на главния изпълнителен директор компанията е била на седмици от фалит, а ключови ръководители са напуснали.
Братът на Илон Мъск продаде акции на Tesla за 17 млн. долара
Това беше и годината, в която Мъск пусна скандалното съобщение в Twitter, че обмисля да направи Tesla частна на цена от 420 долара и че има "осигурено финансиране". Кони изпраща на Tesla имейл и в крайна сметка бива разпитан от инвеститорите, които завеждат дело срещу Мъск във федералния съд (стенограмата от разпита на анализатора е запечатана).
Илон мъск е основният двигател зад успеха на Tesla, категоричен е Кони;
Снимка: Getty Images
Началото на 2019 г. също е толкова тежка. Tesla затваря магазини и не изпълнява заложените си цели за доставка на автомобили, а Ахуджа напусна. Но според Кони второто тримесечие на годината е повратен момент. Tesla Постига положителен паричен поток, доказвайки, че може да създаде Модел 3 и да печели пари. Тя все още е единствената американска компания с печеливш бизнес с електрически превозни средства.
Tesla не е застрахована от рискове. Самата компания казва, че е силно зависима от Мъск, който е и главен изпълнителен директор на SpaceX. През октомври той придоби Twitter Inc. за 44 млрд. долара. Този месец той обяви и ръководния екип на xAI, най-новия му стартъп, който ще развива приложения на база изкуствен интелект.
Илон Мъск стартира нова компания за изкуствен интелект в опит да конкурира ChatGPT
"Илон е основен двигател за успеха на Tesla", казва Кони. "Колкото по-малко време той прекарва в Twitter и колкото повече време прекарва в Tesla, толкова по-щастлив съм аз".
Пълно самоуправление
През март Tesla направи дълга презентация за инвеститори в централата и фабриката на компанията в Остин, а Мъск сподели сцената с няколко други ръководители. Кони е бил лично там, като е обърнал специално внимание на повече от 160-те слайда, които Tesla показа.
Освен широкия спектър от талантливи изпълнителни директори, най-голямата забележка на Кони е процесът на сглобяване, който Ларс Морави, вицепрезидент на Tesla по автомобилостроенето, изтъкна. Той заявява, че компанията ще се откаже от сложните и тромави методи, които индустрията използва повече от век, като премахне стотици части и опрости процесите на сглобяване. Кони вярва, че Optimus, хуманоидният робот на Tesla, в крайна сметка може да бъде използван на производствените линии за монтиране на седалки и вътрешни панели.
Това би могло да намали разходите, което би било особено полезно, тъй като Мъск намалява цените на моделите на Tesla, за да продължи да увеличава продажбите, докато други производители на автомобили пускат вълни от конкурентни електромобили.
Макар че тези съкращения ще окажат натиск върху маржовете на печалбата, Мъск заяви, че компанията може да спечели толкова много пари от софтуера за автономно управление в бъдеще, че няма да има нужда от предварителна възвръщаемост от продажбите на автомобили. Главният изпълнителен директор отдавна е направил сериозни твърдения за автомобили, задвижвани от изкуствен интелект, които все още не са се осъществили.
Кони смята, че Full Self-Driving Beta - името на софтуера на Tesla за подпомагане на водача - става все по-добра и изисква по-малко намеса от страна на водача. Той би трябвало да знае: Той има Model X с FSD Beta и редовно го кара в Манхатън.
"Софтуера е изключително предпазлив по отношение на пешеходците, което трябва да бъде така", казва Кони. "Има още много път да се извърви, преди FSD да заработи в град като Ню Йорк, да не говорим за място като Мумбай."
Компанията за мозъчни импланти на Илон Мъск е получила разрешение за тестове с хора
Още по-обнадеждаващ за Кони е фактът, че Tesla строи нов завод в Мексико, в който ще се произвеждат автомобилите от следващо поколение.
Въпреки че подробностите са оскъдни - идеята за автомобилите не бе напълно разкрита по време на деня на инвеститорите. Компанията иска да произвежда по 20 млн. автомобила годишно до 2030 г. и ще се нуждае от по-евтини модели с големи обеми, за да постигне това.
Това е далеч от ситуацията през 2009 г., когато Кони беше развълнуван от новосъздадения производител на електрически превозни средства, но голяма част от Уолстрийт се съмняваше в жизнеспособността на компанията.
"Когато гледам Tesla днес, вече не се притеснявам за оцеляването ѝ", казва Кони. "Въпросът е само колко успешни ще бъдат те."
Източник: Bloomberg.com
Защо възходът на изкуствения интелект притеснява Илон Мъск?
Как да се конкурираме с изкуствения интелект на пазара на труда според милиардера Илон Мъск
Как възходът на изкуствения интелект превърна Nvidia в една от най-големите компaнии в света?
Как Полша успя да привлече най-голямата чуждестранна инвестиция в историята на страната?
Коментари