Европейският съюз и Великобритания стартираха две отделни разследвания срещу Facebook по съмнения, че социалната мрежа използва данните на потребителите за да се конкурира по нечестен нaчин на пазара на дигитална реклама, предава Reuters.
Европейската комисия и британският антимонополен орган посочиха, че ще разследват дали Facebook злоупотребява с данните, събрани от близо 7 млн. компании, които рекламират чрез Marketplace платформата на технологичния гигант.
Това е първата подобна процедура на ЕК срещу Facebook, която е част от по-мащабните усилия на комисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер да пресече практиките на големите американски интернет компании. Вестагер е наложила глоби за над 8 млрд. евро на Google досега, като освен това разследва дейностите и на Amazon и Apple в ЕС.
-
Amazon спечели делото за неплатени данъци в ЕС
Amazon спечели съдебната битка с Европейския съюз за избегна...
виж още
Стартирал през 2016 година, Facebook Marketplace се използва от 800 млн. потребители на социалната мрежа в 70 страни по света за покупка и продажба на стоки и вещи. Още от 2019 година, ЕК разглежда дейността на платформата под лупа.
"Ще разгледаме в детайли дали тези данни дават предимство на Facebook конкретно на пазара на дигитална реклама, където хора продават и купуват стоки всеки ден и където Facebook се конкурира с компании, от които събира данни", казва Вестагер.
„В днешната дигитална икономика, данните не трябва да се използват по начин, който изкривява конкуренцията”, добавя тя. ЕК ще разследва и дали това, че Facebook Marketplace е вграден в самата социална мрежа не дава предимство в достигането на клиенти и дали не изключва конкурентните дигитални реклами.
Великобритания обяви собствено разследване по същата тема.
„Възнамеряваме да проучим задълбочено използването на данни от Facebook, за да преценим дали бизнес практиките му дават несправедливо предимство в секторите за онлайн запознанства и дигиталните реклами”, посочват от британския антимонополен орган.
„Всяко подобно предимство може да затрудни конкурентите фирми да постигат успех, включително новите и малки бизнеси, като намалява изборът, който имат потребителите”, добавят от там.
Facebook обяви, че ще сътрудничи на ЕК и Великобритания по разследванията „за да демонстрира, че са без основание”.
Коментари