Френският хранителен гигант Danone се отказва от голяма част от бизнеса си в Русия. Компанията търси купувач на руското си подразделение за млечни и растителни храни, като сделката може да доведе до отписване на до 1 милиард евро.
Бизнесът, който притежава най-голямата марка млечни продукти в страната - "Простоквашино", представлява около 5% от приходите на Danone през първите девет месеца на годината. Звеното е най-големият млечен бизнес в Русия с 12 производствени обекта и 8000 служители, пише Bloomberg.
Danone announces today it has decided to initiate a process to transfer the effective control of its Essential Dairy and Plant-based business in Russia. Read more in the press release below.
— Danone (@Danone) October 14, 2022
Компанията на практика се отказа от 90% от руския си бизнес, като ще бъде запазено само звеното ѝ за бебешки храни. "Това е най-добрият вариант за осигуряване на дългосрочна непрекъснатост на местния бизнес", се казва в изявление на Danone.
Слабо представящ се бизнес
Френската компания навлезе на руския пазар преди три десетилетия и изгради позициите си с придобиването на Unimilk през 2010 г. Бизнесът обаче не се представя добре. "Управлението на бизнеса вече беше много сложно, предвид всички ограничения. В същото време е напълно невъзможно е да се правят опити да се подобри бизнеса", посочва анализаторът на Bernstein Брюно Монтейн.
Главният изпълнителен директор Антоан дьо Сент-Африк, който пое кормилото през септември миналата година, каза, че компанията ще се раздели с неработещите бизнеси съгласно план за възстановяване, който стартира тази година, предава Reuters. Danone уволни изпълнителния си директор
Френската компания очевидно е трябвало да се откаже от руския си бизнес заради неговия нисък марж и слаб растеж. Но и защото този създава проблеми за висшия мениджмънт на Danone в последните 11 години, обяснява в бележка Пиер Тегнер, анализатор в брокера Oddo BHF.
Продажбата може да бъде усложнена от факта, че Danone продава както местни марки, така и международни като Activia. Не е ясно дали новият собственик ще продава световноизвестните марки на Danone и при какви условия.
"Продажбата на руския бизнес с млечни продукти на Danone има смисъл – и би трябвало да повиши средносрочния растеж на органичните продажби и оперативния марж – като се има предвид, че потребителите никога не са били склонни да купуват нейните по-скъпи марки.", казва Дънкан Фокс, анализатор на потребителски продукти в Bloomberg Intelligence.
Компанията обаче може да критикувана заради отписването от 1 милиард евро спрямо първоначалната инвестиция от 120 милиона евро в Unimilk през 2010 г., което показва размера на вложения капитал, но без да има добра възвръщаемост, отбелязва анализаторът.
Малко западни компании останаха в Русия
Френската компания спря инвестициите в Русия, след като Москва нахлу в Украйна през февруари, но сега действа още по-категорично. Докато много западни мултинационални компании се изтеглиха от Русия, хранителните компании запазиха някои операции там с аргумента, че имат моралното задължение да хранят хората. След 60 години на пазара: Pepsi спира производството си в Русия
Nestle все още внася продукти за бебешко хранене в страната, а британската Unilever продължава да поддържа заводите си в Русия, след като обеща да продължи да продава основни продукти.
Danone е най-големият производител на кисело мляко в света. Тя би могла да се откаже и от други бизнеси като тези с течно мляко и основни млечни продукти в Бразилия, Аржентина, Мексико и Мароко, както и органично мляко в САЩ, бебешки храни във Франция и Италия, плюс минерална вода в Испания и Полша.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Danone залага на "тъмната материя на растителното царство“
Mercedes, Adidas, Hugo Boss: Как им повлия бягството от Русия
Как много западни компании напуснаха Русия, но марките им - останаха
Коментари