Държавната и общинска администрация се формира малко повече от жени (65 746), отколкото от мъже (64 259), като общият им брой от 130 005 души се разпределя така: 78 721 са с висше образование, 51 174 са със средно, а 484 са с основно образование. Най-много чиновници са във възрастовата група 30 - 59 години - 110 123, а 10 950 души на и над 60-годишна възраст продължават да работят. Това сочи годишният доклад за състоянието на администрацията за 2018 година, предаде БГНЕС.
Ежегодно всяка държавна структура прави и оценки на работата на служителите си, като условието за това е те да са работили поне 6 пълни месеца в съответното ведомство. Така 9 349 души са получили най-високата оценка "изключително изпълнение"; 36 073 души са получили оценка "изпълнението надвишава изискванията"; 22 312 служители са били оценени с „изпълнението отговаря на изискванията"; а 62 души са получили "неприемливо изпълнение" като оценка.
За трета поредна година Център "Фонд за лечение на деца" не прави отчет за своята администрация. Четири години пък отчет за своите служители не са правили общините Симитли и Якоруда, а три години отчетен доклад не са подавали от община Русе.
Българската администрация се състои от общо 141 784 души, назначени на щат. В централната администрация работят 105 927, а в териториалната – 35 857 души. Най-многобройна е администрацията в административните структури, които подпомагат изпълнителната власт – 24 204 души. Следват заетите в изпълнителните агенции – 14 193 души, и служителите в министерствата и МС – 7 033.
Повечето служители в администрацията се явяват на конкурс, за да започнат работа – 3 396 души от 13 196 души администрация. Почти същият брой служители са преназначени на друга длъжност, но в същото ведомство. В администрацията работят и 4 828 души с трайни увреждания или намалена работоспособност.
През 2018 г. 53 администрации са направили функционален анализ и благодарение на него са подобрили организацията, работния процес и координацията си.
От администрацията на Министерски съвет най-много през годината са работили служителите в Съвета по европейските въпроси – с 31 редовни заседания, 1 извънредно и 1 изнесено заседание; на второ място е администрацията в Националния съвет за интеграция на хора с увреждания – 10 редовни и 4 неприсъствени заседания; на трето място се нареждат служителите на Националния съвет за насърчаване на заетостта с 10 редовни заседания през 2018 г. Националният съвет за тристранно сътрудничество е провело 9 заседания, също толкова заетост е имало и при Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към МС.
Администрациите в Националния съвет по равнопоставеността на жените и мъжете, както и служителите в Националния икономически съвет, Съвета по превенция на престъпността, и Съвета по националния радиочестотен спектър са провели по четири заседания през годината.
Главните секретари на държавни структури получават по-високи заплати от главните директори, сочи още докладът. Заплатите на двете длъжности имат таван, като тази секретаря може да варира от 1200 до 4000 лв., а тази на директора – от 1300 до 3000 лв. Директор на дирекция може да получава между 882 и 4320 лв. Най-ниски заплати взимат техническите сътрудници - между 450 и 1200 лв.
Най-високите заплати на чиновници са в Министерския съвет и различните министерства, в които главният секретар получава между 2400 и 4000 лв., а главният директор – между 2000 и 3400 лв. Най-висок е таванът на заплатата на директора на дирекция, който е 4080 лв. В различните изпълнителни агенции заплащането на главния секретар варира от 1350 до 3500 лв.
През 2018 г. са наложени 2 195 дисциплинарни наказания, от които 10.47% са завършили с уволнения.
Компютрите на администрацията са застаряващи, сочи докладът. Над 46% от техниката е на възраст над 5 години, а едва близо 28% от компютрите са купени в последните три години. Най-често ползваната операционна система е Windows 8, а най-употребяваното приложение – Microsoft Word 2010.
През 2018 г. държавата е платила над 48.6 млн. лв. за телефонни разговори на администрацията.
МВР разполага с най-много собствени сгради, в които да работи – 879; Агенцията за социално подпомагане ползва 473; Агенцията по заетостта – 264; а Агенцията по вписванията – 140. Най-малко – по две сгради ползват съответно изпълнителната агенция по горите, МОСВ, МТ, ММС, и ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“. 292 са администрациите, които осъществяват дейността си в една страда.
През тази година 2 079 чиновници ще придобият право на пенсия.
Коментари