Дали всички сайтове имат нужда от мобилна версия? Може ли тя да замени приложение? Какво е нужно, за да вървиш в един крак с ерата на мобайла? По време на годишната конференция Online Advertising ние зададохме тези въпроси на водещи български онлайн маркетинг специалисти.
Ако бизнесът популяризира и сайт, и мобилно приложение заедно, то как ще се различава взаимодействието на потребителите с продукта? Каква част от потребителите ползва само мобайл, а каква — и мобайл, и десктоп?
Борил Богоев, Owner, BORILBOGOEV.COM
Взаимодействието между потребителя със сайта или с приложението се различава доста, защото когато използваме мобилно приложение, потребителят е в стресова среда обикновено, има много малък процент внимание, което може да отдели, така че обикновено реагира на момента, прекъсва поведението си в магазина или в сайта. Докато когато говорим за сайт на компютър, потребителят има възможност да разглежда на спокойствие, пазарува си и така нататък. Тоест коренно различно е поведението на потребителя в мобилно приложение и сайт и в десктоп сайт.
Мога да споделя информация за мои клиенти по отношение на имейл бюлетина и канала: 60% до 70% от потребителите ползват предимно мобилния си телефон за проверка на своите имейли. Така че имаме доста голяма ползваемост през мобилно устройство.
Николай Бонев, Account Manager, Google
Всичко върви в тандем, трябва просто да имаме доста конзистентна визия за това какво иска да направи клиентът като пътешества, през кое да мине, дали сайтът е първата му точка и после трябва да е по-ангажиран с апликацията си. Всичко опира до това колко ангажираност могат да създадат двата канала и кое е предимството за потребителя в края на деня, кое го прави това да му е просто удобно да го ползва.
Като процент, едно от нещата, които знаем, е че в България хората имат поне по 2-3 кънектет дивайсес или свързани устройства по всяко време. Повече от половината от търсенията са от мобилни устройства и, както видяхме, повече от половината онлайн трафик е вече от мобилни устройства. В този ред на мисли, много е важно откъм проценти да имаме предвид, че голяма част от активността се извършва от мобилни устройства.
Васил Тошков, CEO, Cloxy
Има бизнеси, при които приложението е просто абсолютна необходимост, но това са изключително малък процент, лично според мен. Примерно, нормален сайт за услуга да си прави приложение: няма кой да си го инсталира, за да си поръчва услугата по този начин. Не мога да отговоря еднозначно, много зависи дали конкретният бизнес има нужда от приложение или не.
Според мен, мобайл е вече над 50%-60% според последни данни. Това чувам на конференцията, това отчитаме и ние като информация. Няма как, дори според Google, всеки момент това ще стане нещо като ъпдейт, първо ще се индексира мобилната версия и на нейна база ще се класира и декстоп версията. Както казват Google — mobile first, значи първо това нещо трябва да се направи.
Мирослав Запрожанов, Co-CEO, Zapomedia
Което аз съм забелязал е, че приложението предизвиква по-голяма лоялност, тоест то е за по-ангажираните потребители, и реално то има способността да ангажира потребителите и да ги превръща в по-лоялни такива. Много зависи от самата индустрия и от това какво всъщност се продава.
Голяма част от младото поколение използва предимно мобайл, а не десктоп версия. Вярвам, че в този сегмент от потребителите, това нещо много ще се развива в идните години, тъй като младото поколение свиква това да му е основния канал на комуникация, на пазаруване. Така че вярвам, че все по-голям ще става дялът на мобайл трафика и в световен план, и в България. Но все пак десктопът ще държи някакъв дял, тъй като хората обичат и по-големите екрани в крайна сметка.
Мартин Попов, Управляващ съдружник, Interactive Share
Хората скролват, хората използват много по-малко, 150 пъти на ден си пипат телефона. Човек често използва телефона си, но за кратко. Докато когато си на сайта, на десктоп, то потреблението е много сериозно. Затова видео, правено за Facebook, е кратко, видео, правено за YouTube, е бързо. Все повече хора ползват мобайл, много повече пъти за по-кратко време, това трябва да се вземе предвид.
Георги Малчев, Управляващ съдружник, Xplora.bg
На приложението хубавото е, че то е супер контекстуално. Въпросът е, че ако бизнесът предполага, че на мобилно устройство можеш да изпълниш повече задачи, това отговаря на съвременното поведение на хората. Тоест, ако имам приложение на застрахователна компания, аз очаквам да мога да направя снимка и с тази снимка да мога да удостоверя къде има щета, къде съм с гео-локацията. Ако е приложение за управление на климатик, очаквам то да се самообучава - кога включвам, да ми дава подсказки, неща, които не може един сайт да направи. В същото време, ако бизнесът е много чувствителен на главната част на фунията, тоест хората, които искат да разберат повече за компанията, за услугите, за бизнеса, те ще отидат на сайта и той просто трябва да отчита това, че вече е много трудно да се намери сайт, на който даже е по-малко от 50 процента мобилния трафик. Сайтът винаги ще съществува по един или друг начин, по-скоро мобилното приложение трябва да надгражда взаимодействието и да използва контекст.
Мога да споделя от последните кампании, които правихме, че имаше потребители, които ние сме достигнали с реклама на мобилно устройство, но те идваха на директния линк през декстоп. Тоест те от мобилното си устройство знаеха, че има такава кампания, говорим за уреди, бяла техника, и влизаха директно на десктоп вкъщи, защото на десктоп можеш да извършиш много повече функции, хората знаят какво биха направили на мобилно устройство и какво на десктоп. Така че, ако можеш да свършиш нещо само на мобилно устройство, вероятно ще го направиш, но хората, които ползват само мобилни устройства ,според мен, са много ограничен брой от гледна точна на това, че има неща, които все още е по-лесно да направиш на десктоп или на лаптоп.
Кристиан Димитров, Online Specialist, Google
Доколкото знам, много голям процент от приложенията, които се свалят, не се ползват в крайна сметка. Затова мисля, че приложението служи на потребителите, които наистина искат да взаимодействат с бизнеса. Когато хората свалят приложението, ползват го, то наистина държат да взаимодействат със съответния бизнес. А уебсайтът, най-вероятно, ще бъде първото място, където клиентът ще се докосне със съответния бизнес. Затова, в зависимост дали един бизнес иска да намира нови клиенти или да се концентрира върху клиентите, които вече има, той би се фокусирал върху уебсайта или мобилното приложение.
Каквото и да си говорим, мобилното присъствие е много важно, защото търсенията там се увеличават все повече и, ако даден уебсайт на мобилно устройство не работи бързо и не се навигира лесно, това е голям минус за всеки бизнес.
Петя Пандулева, Internet Sales Executive, OLX.bg
Вече повече от половината потребители (почти 65 %) използват приложението на OLX. Ако е самоцелно, няма да има смисъл, независимо какво е, така че трябва първо да се види какъв е смисълът на сайта, какво искаш да направиш със своя сайт и защо, какво комуникираш, за да имаш приложение или да нямаш приложение.
64% от трафика на OLX е мобайл, през мобайл, останалите са през десктоп само. Мисля, че почти всички използват мобайл и декстоп.
Кога сайт не може да мине без мобилна версия и/или приложение? А кога те изобщо не са нужни?
Николай Бонев, Account Manager, Google
На никакъв етап сайтът не може да остане без мобилна версия на сайта, със сигурност, тъй като живеем в ера, в която клиентът просто не прощава. Ако е бавен сайтът или мобилното приложение, веднага се напуска. Имаме статистика в Google, при която, ако един сайт зарежда 3 или повече секунди, особено за травъл или за ритейл секторите, то 60% от потребителите напускат и после рядко се връщат към този сайт. Затова е императивно да имаме мобилна версия на сайта. Апликация дали има, зависи много от самото естество на бизнеса.
Васил Тошков, CEO, Cloxy
Ако е специализиран сайт, който примерно се използва от счетоводители, някаква такава система, в която те си правят някакви отчети, за склад, нещо подобно, няма нужда такъв тип сайт да има мобилна версия. Има случаи, при които просто няма нужда, но в масовия случай просто няма как да минем без мобилна версия.
Борил Богоев, Owner, BORILBOGOEV.COM
Ами когато сайтът мисли да умира, общо взето. Като цяло е добре сайтът още при неговия старт да разполага поне с мобилна версия. Мобилното приложение не винаги е задължително, но мобилната версия за мен е задължителна, тъй като все по-голяма част от трафика минава през мобилни устройства. Така че един сайт, особено магазин, не може да си позволи да не използва мобилна версия още от самото начало на своя живот.
Мирослав Запрожанов, Co-CEO, Zapomedia
Аз не мисля, че има сайт, който да не трябва да има мобилна версия. Това става нещо като стандарт. Задължително трябва да бъде релевантен и да може лесно да се използва информацията, а когато потребителите желаят да изполват информацията на своето мобилно устройство, просто нямаме друг вариант освен да имаме добра качествена мобилна версия.
Жюстин Томс, Мениджър Бизнес развитие, Ей Би Си Дизайн Комюникейшън
Хубавата новина е, че в България в последните години стана ясно, че сайтовете не са само една визитка. Много повече работа може да се свърши, ако те са натоварени с повече функционалности. Съответно, ако сайтът е само визитка, един responsive design е достатъчен. Ако сайтът е обаче електронен магазин, онлайн медиа, специализиран с много функционалности, е много необходимо да има мобилна версия, а дори и application. Всичко зависи от потребителите, защото ако потребителите на даден сайт са основно десктоп, по-вероятно е да няма нужда от application, примерно ако се ползва еднократно като услуга. Но особено, ако ще продаваме ежедневно или често на нашите потребители, то тогава е много по-добре да имаме мобилно приложение и да имаме възможно на повече платформи за присъствие.
Георги Малчев, Управляващ съдружник, Xplora.bg
Имаме един клиент, с който работим. При тях е толкова контекстуална нуждата на хората, че независимо от това, че сайтът не е mobile friendly, не е правен за мобайл, хората изпълняват функциите. Всъщност се оказа, че вероятно на хората не е толкова удобно, но те нямат нищо против от сайт, който не е респонсив, който не е мобилно приложение, въпреки че бизнесът им предполага. Моментът, в който трябва да се премине към това нещо, е моментът, в който имаме видимо поведение на тези 100 % таргет потребители, които биха искали да са на мобилно устройство. Тоест много хора се връщат, много хора ползват функции, които вече не на мобилно приложение са приложими, предварително попълнени и така нататък.
Кристиан Димитров, Online Specialist, Google
Мисля, че не на всеки бизнес му трябва мобилно приложение, но мобилна версия определено. Мобилното приложение е едно нещо, но мобилната версия на сайта е много важна, особено тя да е бърза. Мисля, че ако нямат мобилна версия бизнесите, вече е проблематично. Наистина трябва да мислят за уебсайта си първо на мобилно устройство и след това на десктоп.
Геннадий Воробьов, CEO, Netpeak Bulgaria
Един сайт никога не може да работи без мобилна/responsive версия. Над 60% от трафика в България вече е мобилният трафик, така че без мобилна версия вече никой не може.
Организатор на Online Advertising конференцията — онлайн маркетинг агенция Netpeak Bulgaria.
Коментари