Съвсем скоро - на 9 май - в София ще се проведе събитието "Форум на комуникационната индустрия", на което ще бъдат представени любопитни данни за тенденциите в рекламния бизнес в България. Ще бъдат обсъдени потребителските нагласи в сферата, трендовете в дигиталната среда и други интересни теми. Expert.bg използва повода, за да поговори с г-н Николай Караджов, изпълнителен директор на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), за най-новото в индустрията.
Г-н Караджов, какво да очакват гостите от предстоящия „Форум на комуникационната индустрия“?
„Форум на комуникационната индустрия“ на първо място ще представи данните на Българската асоциация на комуникационните агенции за нетните рекламни бюджети по видове медии и медийната инфлация в България през 2017 и очакваните стойности за 2018 година.
Мотото на Форума е „Глобални посоки – локален фокус”, затова в програмата на събитието специално внимание е отделено на водещите тенденции в света, пречупени през призмата на нашата реалност. В три тематични дискусии с участието на топ мениджъри на водещи медийни групи, комуникационни агенции, рекламодатели, агенции за пазарни изследвания, телекомуникационни оператори, дигитални компании, компании за електронна търговия и маркетингови експерти ще коментираме трансформацията – в медиите, в потребителското поведение, в дигиталния свят.
Поканили сме и изключително интересни лектори, които ще споделят с аудиторията как се променят потребителските навици в свързания свят.
Тъй като на форума ще бъдат обсъдени данни за изминалата 2017 година, бихте ли споделили кои според Вас бяха водещите тенденции на рекламния пазар в България през нея?
Ще запазя отговора на този въпрос за 9 май.
Тези тенденции в съзвучие ли са със световните? Има ли нещо, в което родната индустрия изостава?
В условията на отворена икономика трудно можем да останем изолирани от глобалните процеси. Разбира се, скоростта и мащабът на промените са различни във всяка една страна, но като цяло комуникационният бранш у нас следва световните тенденции. Включително и по отношение на процеси като оптимизиране на организационната структура, повишаване на ефективността и предефиниране на вида и обема услуги, които агенциите оказват на клиентите си.
Можем ли да говорим за настъпваща доминация на дигиталната реклама у нас? Ако не, смятате ли, че такава ще се случи в близко бъдеще?
Трендът за увеличаване на инвестициите в дигитална реклама е отчетлив – както в глобален мащаб, така и на българския пазар. Но трябва да имаме предвид и някои особености в разпределението на бюджетите за самата дигитална реклама – всъщност, доминация, ако използваме този термин, се наблюдава по отношение на бюджетите, инвестирани в Google и Facebook, и най-вече по отношение дела на тези два гиганта в привличането на допълнителни рекламни бюджети. Наскоро разглеждах данни, които показваха, че в световен мащаб около 85% от ръста на рекламните бюджети в дигитални форми на реклама се дължи на инвестиции в платформите на Google и Facebook. В България според оценките на експертите ситуацията не е много по-различна. Близо 2/3 от бюджетите за дигитална реклама през 2017 година са били насочени към Google и Facebook, а ръстът на пазара на дигитална реклама почти изцяло се дължи на увеличени инвестиции в тези канали.
Ако изключим Google и Facebook от сметките, допълнителна спирачка за ръста на дигиталната реклама у нас е, че в България телевизията все още е масова и относително евтина медия и затова, за разлика от големите пазари, продължава да привлича сериозен дял от рекламните бюджети.
По Ваши наблюдения става ли българският потребител по-взискателен към рекламното съдържание, насочено към него? По-трудно ли е да се привлече вниманието му?
Феноменът „социални медии“ превърна милиони хора в журналисти, копирайтъри, дизайнери, режисьори, оператори и какво ли още не. Това неминуемо оказва своето влияние и върху творческите идеи. Конкуренцията за вниманието на клиентите, особено на по-младите, е жестока – креативната идея трябва да пребори не само идеите на конкурентите, но и необятното съдържание, генерирано от потребителите на най-различни платформи.
Какви положителни промени или прогрес в какви насоки би Ви се искало да видите в рекламната сфера през 2018 г.?
Бих искал да видя пробив на българска агенция на някой от най-големите рекламни фестивали. Една награда в Кан например би изиграла изключително положителна роля за целия креативен бранш и би се превърнала по мое мнение в катализатор за развитието на индустрията.
Коментари