Инж. Moмчил Mapчeв e cъздaтeл нa HDMC (Human Digital Marketing and Communications) и Digital Extreme. www.eXtremeSEO.net e специализираният мy фиpмeн caйт зa SEO – oптимизaция нa caйт, a двa други сайта – www.serm.bg и www.digitalpr.bg, пъĸ зacягaт тeмaтa зa yпpaвлeниe нa oнлaйн peпyтaция, oблacт, в ĸoятo ce чyвcтвa визионер в Бългapия. Eдин пo-paзличeн изĸaз зa дигитaлния мapĸeтинг е представен нa caйтa мy www.inboundmarketing.bg, нaй-пpaĸтичният yчeбниĸ зa бpaнд мeниджмънт е на адрес www.digitalagency.bg. За интepнeт peĸлaмa става дума на www.extreme-advertising.com, сайт c пoлeзeн блoг пo тeмaтa и рефериращ ĸaчecтвeни ycлyги.
Здравей, Момчил, радваме се, че си днес пред нашия екип и ще осветлиш читателите ни на тема управление на онлайн репутация (на англ. ORM – Online Reputation Management). Разкажи накратко какво е това като дейност, дефинитивно, но с прости думи?
Това е борбата на всеки, или на неговия бранд, или на дадена организация и политическо формирование за положителен имидж в електронното пространство. При криза на фирма прилича на адвокатска защита при обществено значимо, отразявано сериозно в медиите съдебно дело.
На какви групи и по какви признаци се дели онлайн репутацията?
По сфери от живота и бизнеса на лична, фирмена, политическа, обществено-каузална (организации, фондации и др.)
По времето на реакция – превантивна, кризисна и поддържаща (последната е постоянна по подобие на SEO – оптимизация на сайтове за търсачки и по подобие на системната грижа за останалите, дигитални канали за маркетинг комуникации).
Има и едно делене по местата за работа в мрежата. Има SERM (Search Engine Reputation Management) например, просто казано схемата за изчистване на лоши резултати в Google срещу запитване за име на човек, бранд или организация. Терминът все още е малко познат в България, но в Русия и на Запад е доста ползван.
Има интернет репутация с ангажимент към комуникацията на фирма / човек / организация в социалните канали или пък в електроните медии (ел. вестници, списания и др. издания).
Коя е формулата на успеха при управлението на онлайн репутация?
Моето верую и наистина формула е на един от фирмените ми сайтове за ORM – само на тема управление на онлайн репутация / дигитален PR.
Как не се прави онлайн репутация (ORM - управление на онлайн репутация)?
Призивът „Бъди прозрачен!“ за открито държане с клиентите в интернет среда бе разбран еднозначно и първосигнално от фирмите и последва „Очаквай неочакваното - силен бум и тряс“. Неочаквано за корпорациите, намерилите отдушник клиенти изсипаха трупано или повърхностно, емоционално заредено („от вчера“) разочарование в нет пространството. Да си близо до потребителите, да падаш до нивото и изказа на всеки си е „тънък“ момент и си иска специфични познания. Подгответе се с отговори за Вас самите:
- Има ли причини да се критикува в действителност Ваш продукт или услуга?
- Имате ли подготвени кадри да менажират дигиталните Ви канали?
- Конкуренцията има ли причина и ресурс и тактика да Ви „нагъне“ в социалните мрежи и др. канали?
- Имате ли ресурс от хора за създаване на качествено съдържание?
- Имате ли ресурсна възможност, за да създавате при кризисна нужда, а по-добре „со време“ / априорно / превантивно контролиран от Вас ресурс за ORM?
Контролираният ресурс са блогове, страници и групи в социалните мрежи, профили в Wikipedia, PBN (Private Blog Networking) мрежи. Те са на наше разположение, за да се съпротивят при нужда, след атака от опоненти и конкуренти и недоброжелатели / хейтъри и др.
Какви са спецификите при управление на корпоративна и лична онлайн репутация?
Всички позволени от закона действия за издигане имиджа на дадена личност, бранд или организация в интернет. Да, ползват се и забранени/черни техники, не от всички изпълнители и е добре това да е с мярка и в нормите на нормалността.
Интересно защо в обществото дейността се приема за сакрална, обвита в тайнственост и и се приписват извънземни и хакерски етикети. Освен това към нея се подходи от неразбиране с доста заклеймяващо категоризиране, а поръчковата социология например се приема отдавна като даденост.
Какви специфични познания следва да има един такъв специалист или екип от експерти?
Много са, основните са специалисти по социален маркетинг и инженерство, по оптимизация за търсачки, PR специалисти, психолози, журналисти, инфлуенсъри.
А за политическа репутация, кажи нещо от кухнята, нещо интересно за обслужването на големите в политиката?
Аз доста прозорливо още преди години писах по темата „кой кой е и онлайн репутация“, гледам, че и днес си е ОК, само са се поразмествали играчите на сцената, но малко сякаш (смее се).
Все още се радвам на точността на експертното ми мнение още август 2013-та в обширна статия в "168 часа" (когато за ORM се говореше все още апокрифно), че съм дал доста точни суми за бюджетите на средна партия и/или нова /ново формирование от стари партии със заявка за властта за един политически сезон – шест цифрени суми със заявка за седем. И сега е така и дори сумите набъбват, така е, не е шега работа това с ORM и политическите играчи преди избори.
То в нашата родина се оказа, че няма лична дори, камо ли фирмена репутация без елементи на политическа принадлежност / „обръчи от фирми“ история / чадъри. Всичко става от хора за хора ли е, всички са маскари ли е, оставям всеки за себе си да прецени (смее се).
А какво можем да кажем с днешна дата за троловете и ORM?
Има си ги тролосилите във всеки екип по репутация както във всеки голям адвокатски екип по публични дела на обществено значимо дело от типа обществото срещу корпорацията X.
Едно време, когато е имало само вестници, радио и телевизия се е правел така наречения медиен комфорт и положителен имидж и PR. Сега просто картинката се дооцвети с дигитални канали, с инфлуенс, меме, хейт, партизански, евангелистки и друг вид маркетинг и комуникации. Поръчковата журналистика, наети инфлуенсъри и бранд амбасадори, тролове/платени коментатори си е част от картинката навсякъде по света. Тук просто имаше и ще има доста „недодялани“ изпълнения, докато се рафинират фирмите предоставящи ORM услуги.
Коментари