„Участието ни в изложението Heimtextil във Франкфурт е ключово за фирмата и определя тенденцията и развитието на външните ни пазари през цялата година. Там сверяваме часовника си с водещите световни марки в бранша и черпим вдъхновение от представените цветови и дизайнерски тенденции“, обяснява Диляна Цанкова, началник отдел експорт в „АРТЕК-92“.
Българският производител е на пазара от 24 години и е най-големият вносител в България на тъкани за спално бельо. От 15 години посещава най-важното събитие за всички в сектора на интериорния и домашния текстил, а през последните четири участва. По думите на Цанкова фирмата работи с най-големите и реномирани дизайнерски студия в Европа благодарение на участието си в Heimtextil.
„Панаирът ни дава възможност да представим новите си продукти на европейски пазар, да се срещнем с текущите си клиенти, за да планираме започващата бизнес година и да намерим нови партньори“, каза Цанкова.
Индустрията, съсредоточена в организирането на изложения, е в състояние на еволюция, защото развива тясно специализираните език и тематика на отделните браншове, което директно рефлектира върху брандинга на компаниите. Освен на българска земя, фирмите у нас с доказано качество на работата си, отдавна са насочили поглед към панаирите в Европа и Азия.
Един от най-големите организатори в света Messe Frankfurt е посрещнал над 70 български компании на изложенията си през 2016 г., като за тазгодишното първо полугодие близо 50 фирми вече са заявили участие. „Засега родните фирми са на 39-о място по участие, но очакваме тази година да се изкачим в класацията“, коментира Ивайло Иванов, управител на Интер Експо Център, който е представител на Messe Frankfurt в България.
Българското участие
Messe Frankfurt организира над 100 търговски изложения, 63 от които се осъществяват извън Германия. Тези в сферата на потребителските стоки, автомобилната индустрия, интериорния и търговския текстил имат най-голямо българско присъствие и посещение. Само във Франкфурт близо 3000 души са посетили изложенията в тези индустрии през 2016 г.
„Интересно е да се отбележи, че има компании, които следват определени изложения по целия свят, участвайки в няколко техни издания. Пример е Automechanika, което се провежда не само във Франкфурт, но в Дубай, Куала Лумпур, Истанбул и още над 12 държави“, обяснява Иванов.
По негови думи има добри отзиви от български производители на цигулки и аксесоари за музикални инструменти, които имат контрагенти от Европа и Азия, тъй като редовно участват в най-големия форум за музикалния бранш MusikMesse във Франкфурт, Москва, Шанхай и др.
Такъв пример е фирмата „Иван Пейков и син“ от Пловдив, които преди повече от 25 години посещават франкфуртското издание на панаира, за да търсят подходящи клиенти и партньори, които да ги представляват на световния пазар. “Започнахме плахо и без добри финансови възможности, но въпреки това успяхме да се утвърдим като име и вече 10 години участваме заедно с „Едреви Виолинс“ и „Кремона България”, разказва Пламен Пейков, управител на компанията.
По негови думи фирмата е успяла да се запознае с най-големите търговци в бранша именно на панаира във Франкфурт, като от две години излага своята продукция и в Шанхай. “За съжаление европейският пазар се свива, което кара компаниите и клиентите да търсят нови, перспективни дестинации като Шанхай и Токио, защото азиатският пазар е необятен, а търговците не правят компромиси с качеството на продукцията. Ние сме един от малкото български производители на аксесоари, но все повече азиатски компании избират нашите продукти”, каза Пейков.
Управителят на Интер Експо Център обяснява, че през последните 10 години много фирми са фокусирали инвестициите си в пазара в Европейския съюз, което крие редица рискове. „След настъпването на кризата голяма част от компаниите, които работят с Азия или Северна Америка, преодоляха лесно финансовите си проблеми. Това доказват и българските предприемачи, които са стъпили на световния пазар чрез изложенията на Messe Frankfurt“, категоричен е Ивайло Иванов. В крайна сметка крайната цел на този бизнес е фирмите да намерят нови пазари и така да диверсифицират рисковете.
Коментари