Сериозни проблеми в сферата на професионалното образование посочва Сметната палата в одит, обхващащ периода януари 2012 - декември 2014 г.
Оценките в одита повтарят отдавна идентифицирани проблеми, за които работодателските организации периодично алармират.
Професионалното образование се извършва в 367 държавни и 157 общински професионални гимназии и училища с професионални паралелки във всички административни области. Бавно се увеличава броят на общинските училища и намалява броят на държавните училища с професионални паралелки, което забавя реализирането на мерките за поетапно предоставяне на правомощия на местните власти, се казва в одита на Сметната палата.
Един от основните изводи е, че годишният държавен план-прием в държавните и общинските училища се извършва без наличие на конкретни данни за потребностите на пазара на труда от квалифицирани работници по определени професии и специалности на национално и местно равнище.
Утвърденият държавен план-прием отразява основно личните предпочитания на учениците към определена професия и специалност в конкретна професионална гимназия или училище с паралелка за придобиване на професионална квалификация.
Общият брой на отпадналите от системата на професионалното образование ученици е 18 364 за одитирания период. Данните показват постоянна тенденция на увеличаване на техния брой.
За трите учебни години общо учениците в професионалните училища и професионалните гимназии в ХІІ клас са 86 980, от които с диплома за средно образование са 77 006, а със свидетелство за професионална квалификация – 62 032. Одитът отчита явна тенденция в професионалното образование за намаляване на броя, както на получилите диплома за средно образование, така и на явилите се на държавен изпит за придобиване на степен за професионална квалификация и на получилите свидетелство за професионална квалификация.
Генерален извод в одита на Сметната палата е, че през одитирания период “дейностите на Министерството на образованието и науката не са в достатъчна степен ефективни за осигуряване на условия за провеждане на качествено и ефективно училищно професионално образование за потребностите на пазара на труда“.
Одитът отчита и забавяне на реформите в професионалното образование, поради което не са изпълнени ангажименти като обвързване на финансирането на бившите техникуми с качеството на образованието и те продължават да получават субсидии според броя на учениците.
Коментари