В строителството има недостиг на кадри, като най-осезаемо гладът за специалисти се усеща при архитектите и техническите ръководители. Това обясниха от Агенция за подбор на персонал пред "Монитор".
Стагнацията на пазара се усещала най-силно от март до октомври. Това е и периодът, в който се извършват повечето строително-монтажни дейности.
По думите на Калоян Беличовски от „Менпауър“ родните фирми от доста време страдат от недостиг на персонал заради износа на строителни кадри зад граница и заради закъснения на заплатите. Това от своя страна води до застаряване на пазара на труда и до наемането на по-възрастни и опитни служители. Дългогодишните архитекти у нас прибират месечно в джоба си малко над 2500 лв. чисто, а техническите ръководители до 3000 лв.
Докато при архитектите е задължително условие да имат завършено висше образование, то техническите ръководители могат да заемат позицията и след приключване на 12-и клас, ако са учили в Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия. В държавната администрация пък стартовото възнаграждение за главен архитект в столичен район е 680 лв. Това е три пъти по-малко, отколкото в частния сектор
Същевременно, за да заеме длъжността, кандидатът трябва да има опит по специалността поне 3 години, да владее чужд език и да има добри компютърни умения. Ако стажът му е повече от 36 месеца и възнаграждението, което ще му предложат, ще бъде по-високо. Освен това по закон той може да получава и допълнителни възнаграждения. Държавната работа обаче отказвала специалистите не само заради ниското заплащане, но и заради множеството интервюта, през които преминават, преди да бъдат назначени, обясняват специалистите. Процесът продължава около два месеца. „В момента пазарът на труда у нас е изключително динамичен и странен. Компаниите се борят да достигнат до хората с ниска квалификация, защото с всяка година те стават все по-малко. Служителите предпочитат да се трудят зад граница“, коментира Калоян Беличовски. Нашенците обикновено заминават на гурбет в Западна и Централна Европа.
Най-предпочитани са скандинавските страни. В Швеция например мостовите инженери взимат между 7000 и 8000 евро. При възнаграждения от около 3000 лв. у нас, разликата между парите, които прибират нашенците в Швеция и в България, е поне 10 пъти. Българите заминавали да упражняват професията и в по-екзотични дестинации като Египет и Израел.
Коментари