Индонезия проявява интерес за създаване на малки и средни фирми в България стана ясно по време на срещата на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) Мариета Захариева с ръководителя на парламентарната делегация на югоизточната страна Мухамад Хисджам, която е на посещение у нас. Бизнесът от Индонезия гледа на България като на мост към страните от региона и Европейския съюз, съобщиха от пресцентъра на ИАНМСП.
Възможностите за развитие на икономическите отношения между двете държави имат огромен потенциал според Захариева. По-конкретно те могат да се задълбочат в търговията, инвестициите и туризма. Имайки предвид стратегическо местоположение на страната ни и членството в ЕС, двете международни пристанища във Варна и Бургас могат да бъдат база за продуктите на Индонезия към пазарите в региона и към другите европейски пазари.
Според търговските статистики между страните, мебелите са главният продукт на внос от Индонезия в България. Те са в топ 10 на експортните стоки от Индонезия към нашата страна. Отделно се внася палмово масло, какао, кафе и др. стоки.
Българския бизнес от своя страна проявява интерес за инвестиции и търговия с компани производителки на торове, мляко, бизнес консултации и хотелиерство. България може да предложи за износ строителни материали, текстил, продукти от розово масло, лавандула и др. Тя наблегна на българското кисело мляко, което става все по-популярно в Азия.
През 2015 г. двустранната търговия между България и Индонезия възлиза на 101.4 млн. долара, което е увеличение от 24.2 % спрямо предходната 2014 г. Износът на България за този период е на стойност 61 милиона долара, а вносът от Индонезия се равнява на 40.4 млн. долара.
С висок експортен потенциал в посока към Индонезия са стоки като пшеница, кориандър, вино, закваски за млечни изделия и български млечни продукти, етерични масла, пчелен мед, минерална вода, фармацевтични продукти, електрическо и електронно оборудване и др.
Коментари