Бизнесът не се интересуваше от GDPR, защото регламентът влизаше задължително в сила две години след приемането си. Тази теза разви председателят на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) Венцислав Караджов в отговор на въпрос на БНТ какво е направила КЗЛД, за да популяризира параметрите на регламента.
Бяхме много активни на своята интернет страница, сега например съм във Варна за разяснителна кампания, даде пример председателят на Комисията за защита на личните данни, който обаче не уточни колко време ще продължи "режима на напътствия" за GDPR относно комисията, която оглавява.
Примери
Караджов даде разяснения относно няколко конкретни казуса по прилагането на GDPR. Пръв беше примерът с обработка на лични данни на туристи, които се регистрират в хотел. Достатъчни са имената и адреса - това е минимално необходимата информация, по думите на председателя на Комисията за защита на личните данни. Според него да се иска номер на лична карта вече е прекалено. Данните пък трябвало да се пазят възможно най-кратко т.е. 6 месеца.
Относно обслужването в аптеки и болници на пациенти и клиенти и трябва ли да се попълват допълнителни декларации за информираност, Караджов обясни, че според него не е необходимо, но трябва да се събират лични данни, за да може лечебното заведение да разбере дали съответния човек се ползва от определени услуги на НЗОК. Трябва да проверя какви са сроковете за съхраняване на лични данни в здравния сектор, но принципът е, че всяка конкретна болница трябва да направи вътрешни правила за сроковете и да ги обоснове. Регулаторът (бел. ред. - т.е. КЗЛД) ще провери и ще даде препоръки, заяви Караджов.
На въпрос дали при излизането на списъците с деца и младежи за класиране в училища и университети и какъв вид ще имат те - само инициали и административни номера, председателят на КЗЛД отвърна, че зависело от МОН. Ако се иска публикуване на единен граждански номер, това ще е повече от необходимото, уточни той. Мисля, че новите санкции стресират бизнеса и това го кара да се презастрахова, но това е нормална първоначална реакция, заключи Караджов. И каза, че всеки бизнес може да се обърне за консултация относно GDPR към КЗЛД, но предупреди, че за около 400 000 администратори на лични данни (бизнес компании и други заведения) отговарят 10-14 специалисти в КЗЛД.
Коментари