България е изнесла стоки за рекордните 27,84 млрд. лв. за първите 6 месеца на 2019 г. Износът, който е с 6,3% повече в сравнение със същия период на миналата година е най-големият в стопанската ни история досега, показват предварителни данни на НСИ.
Според статистиката за цялата 2008 г., която е най-силна за българската икономика преди кризата, износът е бил 29,74 млрд. лв., или съвсем малко повече, отколкото сега за 6 месеца, пише в. "24 часа".
Детайлни данни статистическият институт предоставя само за износа за страни извън ЕС. Сред тях основните ни търговски партньори са Турция, Китай, Сърбия, Русия, САЩ и Македония. Те формират 50,1% от износа за трети страни, който е на стойност 8,828 млрд. лв., или с 9,1% повече на годишна база.
Макар Турция да купува най-много български стоки спрямо година по-рано, има намаление със 7,3%. Южната ни съседка е внесла от България продукти за 1,82 млрд. лв. От друга страна, Канада, Сърбия, Русия, САЩ, Южна Африка и Украйна отбелязват двуцифрени ръстове на вноса от България.
За Европейския съюз България е изнесла стоки за 15,925 млрд. лв. от началото на годината до май. Това е с 6,9% повече на годишна база и се дължи основно на търговията с Германия, Румъния, Италия, Гърция, Франция и Белгия, които формират 67,3% от износа за държавите - членки на ЕС. Много голямо увеличение на продажбите на годишна база имаме за страни като Португалия (95,7%), Ирландия (70,8%), Словакия (57,4%) и Люксембург (50%).
Рекордът в продажбите ни се дължи най-вече на сектор "Машини, оборудване и превозни средства", чийто общ износ се равнява на 5,634 млрд. лв., както и на артикулите, класифицирани главно според вида на материала (4,902 млрд. лв.), и на различни готови продукти (3,54 млрд. лв.).
Най-голям ръст е отчетен при нефтените масла, каменните въглища и други продукти, спадащи към сектор "Минерални горива, масла и подобни продукти". Те включват още брикети, лигнити, коксове, нефтен газ и други. За Европейския съюз износът на тези стоки се е увеличил със 129,7%, докато за трети страни – с 29,4%.
Продажбите на мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход за държави извън ЕС нарастват дори повече – с 51,7 на сто. В същото време обаче при износа за съюза точно в този сектор се отбелязва най-голям спад от 19,6%. Като цяло отбелязваме голямо увеличение и при експорта на химични вещества и продукти - с 19,6%, на храни и живи животни – с 10,1 на сто.
Най-силен месец за България от началото на 2019 г. е февруари, когато продажбите на фирмите ни навън са се увеличили с 20,2% на годишна база и са достигнали 4,694 млрд. лв. В останалите месеци ръстът на износа варира между 6 и 7,5 на сто.
През юни доста намалява вносът – на годишна база той е паднал с 14,3% до 4,713 млрд. лв. Отрицателни стойности, макар и доста по-малки, се наблюдават и през януари, когато има спад от 0,5 на сто. Най-силен месец отново е февруари, който дърпа импорта с 15,5% нагоре до 5,274 млрд. лв., което успява да изкара положително изменение в стойностния обем на вноса за полугодието до плюс 0,4 на сто и да достигне почти 30,509 млрд. лв. 10,426 млрд. лв. от тях са дошли от трети страни, най-вече от Русия, Турция, Китай и Сърбия.
Най-голямо увеличение спрямо същия период на предходната година е отчетено в секторите "Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход" (27,3%) и "Храни и живи животни" (21,6%). Най-голям спад се наблюдава в сектор "Минерални горива, масла и подобни продукти" (12,5%).
В същото време от началото на годината до май от страни - членки на ЕС сме закупили стоки и услуги на стойност 16,809 млрд. лв, или с 2,7% повече на годишна база. Основни търговски партньори в това отношение са Германия, Италия, Румъния, Гърция и Испания. Най-много сме увеличили вноса на безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн (41%).
Тези цифри водят до отрицателно общо външнотърговско салдо за полугодието на стойност 2,668 млрд. лева. Спрямо година назад разликата е двойна – тогава то също е било отрицателно, но на стойност 4,176 млрд. лв.
Коментари