Мотоциклетните гуми осигуряват контакт между пътната настилка и мотора и от тях до много голяма степен зависи както безопасността на пътя, така и динамиката на езда. Казано иначе, няма голяма полза от това да имате мотор с олекотена рамка, мощен двигател, по-добро окачване и по-мощни спирачки, ако мото гумите му са износени и не осигуряват добро сцепление.
Ето защо, предстои ли ви покупка на нови гуми трябва да сте наясно как да изберете правилните за вашия мотор и стил на езда.
Custom / Cruiser
Тежките крайцери и туристическите мотори изискват гуми с товароносимост, която може да се справи с теглото на мотора, ездача и теглото на багажа. Пробегът също е много важен фактор предвид факта, че с този тип мотори се изминават дълги разстояния. За да могат да се справят с всички предизвикателства, гумите за туристически мотоциклети обикновено се произвеждат от малко по-твърди каучукови смеси. Предназначени са основно за каране по магистрали и асфалтови пътища и осигуряват плавно каране. Моделите мото гуми от тази категория обикновено се характеризират със заоблен профил, високи рамена и протектор с достатъчно канали и ламели, които да осигурят добро сцепление с пътя, без значение от атмосферните условия.
Спортни
Гумите, предназначени за спортни мотори трябва да бъдат конструирани така, че да осигуряват максимално сцепление, без да се жертват високите скорости и пробега. Тъй като трябва да могат да се справят добре при различни пътни настилки и при различни условия на каране са по-гъвкави в сравнение с пистовите мото гуми и от по-мек каучук в сравнение с туристическите. Моделът на протектора им е по-голям от този на състезателните, но по-малък от този на туристическите и стандартните (пътни) гуми. По-малкото протектор позволява на гумите да осигурят по-голяма контактна повърхност.
Състезателни
Пистовите (състезателни) са специализирани гуми, предназначени както е видно и от името им за пистата. Те осигуряват както отлично сцепление на пистата, така и високи скорости. Характеризират се с намален брой канали на протектора и по-триъгълен профил, който осигурява по-голяма стабилност на мотора при навлизане в по-екстремни завои на пистата.
Улични (пътни)
Това са гуми със спортно ДНК, оптимизирани за смесена употреба. Това са едни от най-популярните и купувани типове гуми. Предлагат се в широка гама и могат да бъдат както по-спортно насочени, така и предназначени за спокойно каране в градска среда. В зависимост от предназначението и модела, уличните мото гуми се различават по дълбочината и шарките на протектора. Например, моделите за по-спортно каране са с по-малко канали, докато моделите за пътно каране са с протектори, които осигуряват добро сцепление и предпазват от аквапланинг.
Dual Sport
Гумите за Dual Sport трябва да могат да се представят еднакво добре както на асфалт, така и извън пътя. При избора на този тип мото гуми е важно преди всичко къде най-често ще карате мотора. Например, ако ще яздите основно из града и по магистралата и много малко извън пътя, тогава Dual Sport 80/20 (80% на пътя, 20% извън пътя) е идеалният вариант. Ако ще карате половината от времето на асфалт, а другата половина извън пътя, тогава гуми 50/50 са точно за вашия стил на езда. Ако пък предпочитате офроуд ездата, тогава трябва да търсите гуми, предназначени основно за каране извън пътя и много малко за езда на пътя.
Офроуд
Този тип гуми включва всички продукти, предназначени за оборудване на офроуд мотоциклети (ендуро, мотокрос и други).
Моделите, предназначени за ендуро са проектирани за езда извън пътя и на по-твърди терени и предлагат добро сцепление извън пътната настилка и доста добър пробег. Могат да се движат и по асфалт, но ако ще карате основно на асфалт се износват много по-бързо.
Крос моделите са проектирани са осигуряват сцепление на мек, мокър или кален терен. Характеризират се с по-широки грайфери, които не позволяват калта да се задържа в гумата. Предназначени са основно за каране извън пътя. На асфалт не осигуряват добро сцепление и се износват бързо.
Коментари