Българинът, със своя прагматизъм, проявява все по-голям интерес към „Черния петък”, но същевременно той разсъждава рационално и има едно наум, че невинаги гръмките обещания могат да се окажат истина. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в Новините на ТВ+ седмица преди една от най-мащабните кампании за намаления, която тази година ще бъде на 23 ноември.
Маргаритов обобщи опита на Комисията в резултат от осъществяваните проверки в този период. „В България действително почти не се наблюдават случаи, в които да има първите десет безплатно, следващите 20 – с 90% намаление и т.н. – нещо, което съществува като практика отвъд Океана. У нас, за разлика от наистина много сериозните намаления и преференции за ограничени количества стоки, както е в Щатите само в рамките на деня на „Черния петък”, не можем да разчитаме на чак толкова големи отстъпки. Но ние имаме кампания с по-продължителен период от време и по такъв начин повече хора могат да се възползват от това намаление”, коментира той.
Според Маргаритов важен е моментът, свързан с истинността на офертите. „Навсякъде, дори и на пазарите, където този ден отдавна е „ден на големите намаления”, има нарушения и се срещат различни хватки, неизпълнени обещания и т.н. Затова ние предупреждаваме хората да внимават и да проверяват това, което е обявено, дали е истина”, добави той.
По думите на председателя на Комисията за защита на потребителите най-често срещаното нарушение е търговецът да вдигне цената за известно време преди настъпването на промоционалния период и след това да представи доста голям процент намаление. „В хода на нашите проверки ние можем да изискаме базите данни от паметта на фискалните устройства, за да установим на какви цени са продавани стоките в определен период назад във времето и дали всичко отговаря на изискванията на закона”, обясни той. И каза още, че хората могат да се ориентират най-добре чрез съпоставка – да видят на поне още едно място дали от там не могат да си купят същото или подобно нещо на още по-разумна цена. „Тук говорим за стойността на стоката, а не за процента отстъпка, с която ни казват, че ще ни я продадат”, уточни Маргаритов.
Председателят на КЗП добави, че по време на кампанията „Черен петък” инспекторите ще проследят доколко коректни са търговците и по отношение на евентуалната адаптация на дейността си, която са направили, за да отговорят на по-големите очаквания на потребителите. „Например, да удължат работното си време, да имат по-голям екип от продавачи и консултанти. А в онлайн магазина да бъде ясно посочено, че – да, Вие ще можете да си купите стоката с обявения процент отстъпка, но следва да имате предвид, че вместо за един, тя ще бъде доставена за два, три или пет дни, тъй като поръчките ще са повече”, завърши той.
Коментари