Едва 37% от българите са наясно с потребителските си права. Това става ясно от анкета на сайта на Българската национална телевизия. Проучването бе направено по повод участието на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаване на медията.
Според Маргаритов обаче хората у нас стават по-активни в защитата на правата си.
„Само за миналата година ние сме получили над 20 000 жалби и сигнали. Изключително обнадежден съм, че това се случва. Особено на фона и на информационните кампании, които разгръщаме. Защото това означава, от една страна – че ние сме готови с капацитет да посрещнем тази активност на самите потребители, които ни търсят повече. И от друга – да респектираме търговците, които, надявам се, все по-добре разбират – както в резултат на това, че ние ги проверяваме, така и в резултат на опитите ни да обясним, включително чрез медиите, колко е важно преди всичко за тях да бъдат коректни и лоялни към потребителите, защото така ще имат повече редовни клиенти, ще има коректен и лоялен пазар, който е от полза и за бизнеса”, коментира той.
Ръководителят на институцията припомни, че през миналата година комисията е извършила близо 40 000 проверки, както по постъпилите жалби и сигнали, така и по различни кампании. „Правим статистика, защото тя е важна, за да можем да съпоставим предходни периоди и да видим какво се случва в момента”, посочи той.
„Най-честите нарушения са в сферата на телекомуникациите и на обществените услуги – там, където потребителите ежедневно комуникират поне по един, а понякога и по повече въпроси с тези търговци”, посочи Маргаритов и добави: „Основните неща, по които ние работим, са т.нар. нелоялни търговски практики. Това са случаите, в които се опитват да ви заблудят или да спестят важна информация, която ще повлияе съществено върху вашето решение дали си купите нещо или – не.”
Коментари