Осъществява се преплитане на тенденциите на бурно развитие на онлайн търговията и търсенето на иновативна визия за промяна на традиционната офлайн среда, при което двете си взаимодействат по много интересен начин. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред Bloomberg TV Bulgaria.
Според него хората търсят по-скоро хибридния модел. Те виждат, че наред с големите предимства, онлайн пазаруването има и известни недостатъци, като например рискът от разминаване между представянето на стоката и нейните реални характеристики. „Виждате нещо на екрана, имате право да го върнете, обаче то идва при вас и може да има разочарование от това, че не съвпада напълно с Вашите очаквания”, посочи Маргаритов. По тази причина клиентите предпочитат да набележат нещо, но да имат възможността да отидат на място да го видят, да го изпробват и тогава да решат дали да купят.
Маргаритов обърна внимание и на това, че „в съвременния пазар е налице огромно предлагане и когато говорим дори само за една продуктова група, може да има много разновидности на тази стока – различни функции, многообразие в самата функционалност на стоката” и хората искат да се убедят, че тя ги притежава. Именно затова е важно е също и да имат възможността да тестват тази стока в т.нар. „зони за тестване”. Председателят на КЗП изрази мнение, че за т.нар. милениум поколение златното сечение между качеството и цената е определящо, а не само едно от двете. „Хората са информирани и могат да изберат най-добрата оферта от своя гледна точка”, посочи той и добави, че това движи развитието на пазара. „Виждаме, че в кампаниите на търговците все по-често вниманието на потребителите се цели да бъде привлечено именно от технологиите, от това, че дадената стока в най-голяма степен отговаря на съвременното развитие на техниката и на пазара изобщо”, допълни Маргаритов.
"Хората в динамична среда нямат време за губене в редене на опашки или излишни разговори с консултанти, а искат да отидат, да не търсят място за паркиране, да получат точна и ясна информация за продуктите и покупката", каза Маргаритов. Той припомни, че с цел пестене на време в началото на тази година в Сиатъл отвори врати магазин, от който клиентите могат да пазаруват посредством мобилно приложение, като добавят и вадят стоки от своята кошница, които се сканират автоматично и заплащането става директно чрез банковата карта. „Това е подход, при който хем се използват елементи от онлайн търговията и сте облекчени от гледна точка на това, че не чакате на опашка, хем всичко е проследимо и няма как да бъдете излъгани и в цената. Същевременно влизате в търговския обект и имате възможност да изберете съвсем пълноценно от целия наличен асортимент”, коментира още председателят на КЗП и отбеляза, че това са моделите на бъдещето. По думите му, ако консултантите бъдат заменени от изкуствен интелект, възможно предимство е, че субективният фактор ще бъде лимитиран. „Нерядко ние сме получавали оплаквания от потребители, че са заблудени от консултанти, защото дадена информация им е представена невярно или им е била спестена. Нещо, което много трудно може да стане, ако консултантът е робот. Остава голямото предизвикателство нормативната уредба и дейността на контролните органи да бъдат адаптирани към тези иновативни тенденции”, завърши той.
Коментари