Възможно е предлагани за Коледните и Новогодишни празници стоки, които не са били реализирани тогава, да бъдат продавани на още по-ниски цени през януари и февруари. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред БНТ.
„Но и друго може да се случи – да се продават стоки, които до този момент не са били намалявани и да се създаде заблуда у потребителите, че това са стоки на много изгодни цени. Затова съветваме хората да съпоставят цени. Напълно е възможно в условията на свободния пазар някъде някой да продава нещо с намаление и то въпреки това да е по-скъпо, отколкото на друго място, където не е намалено и това да не е непременно нарушение на закона”, предупреди председателят на КЗП.
Маргаритов уточни, че разпространеното у нас понятие „промоция” не е термин от Закона за защита на потребителите. Там съществува т.нар. „съобщение за намаление”, при което търговецът е длъжен да обяви старата цена, на която стоката да е продавана поне един месец, и новата цена, която не може да се продава повече от месец. „Когато говорим за промоция, се анализира понятие, извикано от пазарната логика. Това обикновено са случаите, когато компаниите представят на пазара своите нови продукти. Понякога твърдят, че цената в началото може да бъде по-изгодна отколкото впоследствие като стандарт, който ще се възприеме за продажбата в бъдеще.
По празниците проблемите във връзка с онлайн покупки преди всичко са поради пренатоварването на електронните магазини и особено на куриерските фирми, каза още Маргаритов. Той посочи, че в такива периоди потребителите сигнализират най-често за неспазване на сроковете за доставка. „Моят съвет към търговците е да повишат капацитета си в тези дни, за да могат да отговорят на всички очаквания. Ако не могат, нека това да е ясно и с достатъчно сериозна информация да предупредят, че е възможно определени покупки да не бъдат доставени в сроковете, които поначало важат за другите периоди на годината”, добави той.
Коментари