Криковете и подемниците са устройства, които служат за повдигането на обемни и тежки товари. Намират приложение най-вече в авторемонтните дейности, използват се също и за битови нужди. Различните видове крикове и подемници са с различна подемност на товара – ако се налага да повдигат по-тежки товари, подемността им е по-голяма и обратното. Делят се основно на два вида – механични и хидравлични.
Какви са особеностите на механичните крикове и подемници?
Те са с механичен принцип на повдигане и това ги прави лесни и безопасни за употреба. Ето защо се използват за всякакъв вид превозни средства, независимо от габаритите им. Могат да свършат добра работа и в ролята на лостов механизъм – при отваряне на врати, например. Важното е, когато го монтирате, да се убедите, че е на едно ниво с товара.
Механичните крикове също имат няколко разновидности – за контейнер, тип „жаба“, тип „латерна“ и тип „латерна с подвижно рамо“. Първият тип са много просто устроени и удобни за работа.
Криковете тип жаба са компактни и леки и това ги прави лесно преносими. Използват се за вертикални подемни операции. Отличават се с голяма устойчивост, тъй като са изработени от качествен материал. Имат дълъг експлоатационен срок и са подходящи за честа и продължителна употреба. Принципът им на работа е прост – върти се стоманеният лост.
Криковете и подемниците тип латерна са предназначени за ръчно повдигане. Те са изключително надеждни и стабилни при повдигане на тежки товари. Имат долна и горна пета, повдигат товари успешно и с двете. Разбира се, масата на предмета, който ще се повдига, не бива да е по-голяма от товароносимостта на крика.
Разновидността на типа латерна с подвижно рамо също е само за ръчно повдигане. Този тип крикове са универсални и освен за ремонт на автомобили, успешно могат да се ползват и за битови нужди.
Какъв е принципът на работа на хидравличните крикове и подемници?
Този тип крикове са създадени за захващане на дебели въжета от стомана. Те обаче, също като механичните, намират широко приложение при ремонта на автомобили и тежкотоварни МПС-та. Работят със сгъстен въздух.
Трябва обаче да се има предвид, че хидравличните крикове и подемници са подходящи единствено за вертикални операции, когато не се изисква да е налице обратна или странична сила.
Делят на няколко вида – тип „жираф“, тип „бутилка“ и тип „крокодил“.
Първите най-често повдигат до 1 тон товар, като могат да се ползват и на открито, и на закрито – в зависимост от конкретната ситуация. Отличават се със стабилност и надеждност, освен това са много компактни – лесно се сгъват и са удобни за пренасяне от едно място на друго.
Криковете тип „бутилка“ са много често използвани от майсторите в работилниците, тъй като се справят успешно с повдигането и на леки коли, и на тежкотоварни моторно-превозни средства. Начинът им на работа, с помощта на хидравлика, увеличава усилието. Някои модели имат предпазен клапан, който не позволява крикът да се използва при по-тежки товари.
При тип „крокодил“ най-големият плюс е, че упражнява голяма сила. Така дори и да се налага да се повдига много тежък товар, това става лесно, без особено усилие. Ето защо те са подходящи не само за ремонт на автомобили, но и за трактори, камиони и строителна техника. Има модели с по-дълго тяло, което позволява достигането до вътрешността на МПС-то.
Какво представляват стойките за автомобили?
Те са допълнение към крика, като гарантират безопасността по време на работа. Слагат се под платформа под купето или под оста на колелата и ролята им е да задържат моторното превозно средство на желаната височина.
Коментари