Когато в Евросъюза полет закъснее повече от 2 часа, потребителите трябва да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Ако закъснението доведе до нощувка, настаняването също се поема от превозвача. Това обясни директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов във връзка с пътуванията в чужбина.
Европейското законодателство се прилага, ако полетът заминава от държава членка на ЕС, Исландия или Норвегия, или ако полетът пристига в една от тези държави с авиопревозвач, регистриран в тях.
Специално мобилно приложение на ЕПЦ ни запознава с правата ни в различни ситуации като закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел. В него можем да намерим и адресите на българските консулства във всички държави от Европейския съюз.
Основно българите избират да пътуват със самолет, обясни Арсенов пред "Дарик". Най-често срещаните жалби са свързани с отменени или закъснели полети. "Когато пътуване със самолет закъснее, авиокомпанията на първо място е длъжна да информира какво е закъснението, кога ще излети реално самолетът, какви са правата на пътниците", каза Арсенов.
Ако закъснението е по-дълго, потребителите имат право да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Имате право на грижи, ако закъснението е: два или повече часа за полети до 1500 км; три или повече часа за по-дълги полети в ЕС или полети между 1500 и 3500 км. Ако закъснението е такова, че се налага и нощувка, тогава пасажерите имат право на безплатно настаняване в хотел, каза Арсенов.
Ако вината е в превозвача, а не заради лошо време или стачка, има допълнително парично обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението.
"Когато полетът се осъществява от чужда компания и излиза извън ЕС, тогава важат правилата на авиокомпанията, тоест ние трябва да се запознаем подробно с общите условия на авиокомпанията, да видим какви рискове покриват и ако не са достатъчни за нас като пътници, да сключим допълнителна застраховка", каза Арсенов.
Коментари