През 2017 г. средната цена на най-търсените стоки, купувани на изплащане, се повиши и доведе до ръст от 10% на средния размер на молбите за финансиране. Това показва новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ от БНП Париба Лични Финанси, България.
С възстановяването на икономиката растат жизненият стандарт и доходите и хората могат да си позволят покупката на по-скъпи стоки от по-висок клас. Това се доказва от факта, че 5 от 10-те най-търсени продукта в класацията са с по-висока средна цена в сравнение с 2016 г., а някои от тях са много по-висок клас. Например през 2016 г. хората търсеха среден клас смартфони, а победителят за тази година е премиум устройство, което е над два пъти по-скъпо.
През тази година модели със сходни характеристики също бяха по-скъпи в сравнение с 2016 г. Например, през 2016 г. среден клас телевизор струваше средно 700-750 лева. Година по-късно модел с почти същите параметри е на цена 800-850 лева. Същото се отнася и за климатиците. Най-търсеният модел, купуван на изплащане през 2016 г. струваше средно 950-1 000 лева. Победителят за 2017 г. е с почти същите характеристики, но е по-скъп с около 100 лева. Такава тенденция се наблюдава и при обзавеждането за спалня и диваните.
Премиум клас смартфон на цена 1 250- 1300 лева е №1 за 2017 г.
Целта на „Топ 10 на изплащане” е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси, България за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на над 330 000 стоки, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през 2017 година. Около 53% от тях са за 10-те най-търсени стоки.
През 2017 г. смартфоните заеха лидерската позиция в рейтинга. За първи път те задминаха телевизора в лятното издание на „Топ 10 на изплащане“, а първото място в годишната класация доказва още веднъж, че смартфонът е най-важното устройство за българите. През 2017 г. 16% от молбите за покупка на изплащане бяха за мобилни телефони.
Най-търсеният модел смартфон за 2017 г. е повече от два пъти по-скъп от победителя през 2016 г. Хората най-често кандидатстваха за финансиране на покупката на премиум клас устройства на средна цена 1 250-1 300 лева. Това е топ моделът на един от глобалните лидери, чийто бранд е символ на висок жизнен стандарт. Победителят е с характеристики: дисплей 4,7 инча, 32GB вградена памет, резолюция 750х1 334, Retina HD Touchscreen, 12МРх камера и операционна система iOS 10.
Телевизорите са на второ място и също са по-скъпи. Победителят за 2017 г. беше на средна цена 800-850 лева, което е с около 250 лева повече в сравнение с 2016 г. Хората най-често кандидатстваха за 43 инча телевизори с резолюция Ultra HD и свързаност към интернет.
Ръст на средните цени беше отчетен и в категориите „Перални машини“, „Климатици“ и „Обзавеждане за спалня“. Едно от обясненията за този тренд е, че хората търсят по-висок клас устройства. Другото е, че се наблюдава ръст на цените на стоките.
Растат цените на стоките и на средната стойност на молбите
През последната година модели със сходни характеристики бяха по-скъпи в сравнение с 2016 г. Например през 2016 г. среден клас телевизор струваше 700-750 лева. Година по-късно модел с почти същите характеристики е на цена 800-850 лева. Същото се отнася и за климатиците. Победителят за 2016 г. струваше средно 950-1 000 лева. Най-търсеният модел през 2017 г. е с почти същите характеристики, но е по-скъп с около 100 лева. При обзавеждането за спалня също се наблюдава ръст на цените. През 2017 г. най-популярният модел е с 200 лева по-скъп в сравнение с 2016 г. През изминалата година, средната цена на съотносими дивани нарасна със 150 лева в сравнение с 2016 г.
Ръстът на средните цени доведе и до ръст на средната стойност на молбите за финансиране на покупката на стоки на изплащане. През 2017 г. тя нарасна с 10% и достигна 770 лева. Година по-рано беше 700 лева. Но с възстановяването на икономиката, растат приходите и стандартът на живот и хората могат да си позволят покупката на по-скъпи стоки. Въпреки ръста на стойността на молбите, средният период за изплащане на покупка остава непроменен – около 12 месеца, което показва, че българите могат да си позволят и плащането на по-високи месечни вноски.
Коментари