Германската компания REWE, представена у нас с веригите й BILLA и PENNY, е в процес на продажба на обектите им в България. Процесът сериозно напредва, има конкретни подадени оферти и реален шанс до два месеца да има договорена сделка, съобщава "Капитал". Компаниите, ангажирани с процедурата, предпочитат да отричат или да отказват коментари.
При първата процедура за продажба на бизнеса на REWE "офертата" беше за пакета магазини в България и Румъния. Тя започна преди почти година, а ексклузивитет за преговори като купувач получи голям фонд за дялови инвестиции с фокус върху Централна и Източна Европа - базираният в Лондон Mid Europa.
При сегашния опит бизнесът на REWE в България се продава отделно и в пакета влизат само обектите BILLA и PENNY тук - 91 магазина на първата марка, и 49 - на втората. По информация на изданието до крайния срок - 22 март, са подадени две индикативни оферти - от български купувачи.
След сделки в недалечното минало "Пикадили" също стана българска собственост, придобита от белгийската компания Delhaize. С българска собственост след изтегляне на австрийската Baumax е и веригата от типа "Направи си сам", която наскоро се прекръсти на Homemax.
Първата - на обединението "Пикадили" - Carrefour, и другата - на притежателите на "Белла България" - дружеството "Импала", получено след обединението на "Пик-ко" на Димитриос Виндзилеос с "Белла България" на Жорж Веселинов и Венцислав Георгиев, който неотдавна излезе от компанията.
Междувременно "Пикадили" и Carrefour се обединиха през ноември 2014 г. От мениджмънта на обединението заявяват пред вестника, че нямат информация за процес на продажба на "Билла" и не могат да го коментират.
"Белла България" е една от най-големите компании в хранителния сектор в страната с приходи от 267 млн. лв. за 2013 г. и печалба от 9.1 млн. лв. (16.2 повече спрямо предходната година).
От пресслужбата на "Белла България" пък заявиха, че собствениците не са подали оферта. От консултанта на продавача по сделката Deloitte също отказаха информация.
Финансови резултати на "Билла България" или "Пени маркет България" за 2014 г. все още няма. По данни на "Капитал" за 2013 г. първата верига има 497.3 млн. лв. приходи и 11.54 млн. лв. загуба, а втората - 195 млн. лв. приходи и 24.19 млн. лв. загуба. Според източници от сектора за последната година ситуацията не е особено променена, като се изключи това, че "Билла" излиза на печалба, докато "по-малката" компания остава на червено. Оборотът на "Билла" е около 500 млн. лв., а този на "Пени" - малко под 200 млн. лв.
По информация от пазара очакваната цена за подобна сделка се очертава около 360 млн. лева.
От гледна точка на REWE с неговите над 50 млрд. евро оборот напускането на пазар с общ обем малко над 10 млрд. лв. не е нито драматично, нито изненадващо решение. В България доходите са ниски, перспективите са неясни, а признаците на стабилизация - несигурни. В същото време е налице висока конкуренцията, посочва вестникът.
През 2014 г. оборотът през магазините в България, които продават основно хранителни стоки, е 10.3 млрд. лв., сочат данни на анализаторската компания ICAP. Топ 10 веригите държат 37% от тази сума, като прогнозата е делът им да стане 40% през тази година. Топ 50 от веригите са концентрирали 45% от оборота, а през 2015 ще достигнат 50%, смятат от ICAP.
BILLA е трета по приходи за 2013 г. след Kaufland и Metro, а PENNY - седма.
Коментари