Българската агенция по безопасност (БАБХ) на храните няма желание да сътрудничи. Това заяви Богомил Николов,председател на асоциация "Активни потребители".
Тръгнахме съвместно с БАХБ и след като се разбра, че агенцията няма желание да сътрудничи, им изпратихме писмо. Това стана още през 2014 г. Тогава те ни казаха, че сме аматьори, че не тестваме където трябва, обясни още Николов.
"Щом няма желание - насила ли да сътрудничим? Няма никакъв диалог. Нормално е държавният орган да вземе отношение относно картината с маслото на българския пазар, но него го няма. Спомнете си какво беше с двойния стандарт, с фипронила в яйцата. Цялата агенция беше строена по телевизиите, а сега отсъства. Не мога да си обясня", каза още председателят на асоциация "Активни потребител" в интервю за БНТ.
Експертът алармира, че Асоциацията няма достъп до ресторантите и детските градини. Там се очаква контролът да се осъществява от БАХБ "и затова е важно да има диалог. Защитавайки потребителите може по-точно да посочим къде трябва да се отиде и да се провери, защото много често дейността е като стрелба с халосни патрони. Това е тенденция, не е инцидент."
Николов уточни, че резултатите от проби за качеството на маслото, които са дадени за изследване в БАХБ, трябва да излязат днес (23 октомври).
Той каза, че специфичния аромат на маслото не може да се имитира изцяло, а констистенцията му трябва да бъде твърда, имитиращите продукти са малко по-меки.
"Цветът го докарват. Друг индикатор за некачественост е ако маслото е много бледо", обясни още Николов.
Припомняме, че според тест на "Активни потребители" пет марки масло на българския пазар са с груби нарушения в състава си. Пробите са взети през август, 2017 година, от склад за хранителни продукти в Несебър и обект в Бургас. В изследваните марки масло вложените мазнини са между 40-67%, останалото е вода и хидрогенни мазнини.
От изследваните 10 търговски марки, в 3 е открито нерегламентирано влагане на немлечни мазнини. Това са съответно 10-грамова опаковка на „Маркенбугер ЕООД” (производител, посочен на опаковката, на кашона е друг – „Милтекс КК ЕООД”, Варна) и две марки от 125 гр масло („Чепеларе” и „Хранинвест”), произведени от „Хранинвест ЕООД”, с. Кичево, област Варна. Количеството на използваните немлечни мазнини варира от 40 до 60% спрямо общата масленост. При две от търговските марки - тези на компания "Хранинвест", допълнително е установено и влагане на големи количества вода.
Коментари