2019 година е с дефицит по консолидираната фискална пограма (КФП). Това констатира правителството на днешното си редовно заседание, на което одобри годишния отчет за изпълнението на държавния бюджет.
Съгласно данните, дефицитът е 1,152,4 млрд. лева. С други думи - 1% от БВП. Дефицитът обаче е много по-малък от този, в който държавата се е целила предварително за миналата година - 2,432,6 млрд. лева. Отчита се номинално подобрение на бюджетното салдо с 1,280,2 млрд. лева.
Дефицитът по КФП идва заради сделката за F-16. Иначе бюджетното салдо на сектор "Държавно управление" за 2019 г. по методологията на Европейската система от национални и регионални сметки (ЕСС 2010), съгласно априлските Нотификационни таблици за дефицита и дълга, е положително в размер на 2,1 % от БВП, което съответства на разпоредбите на чл. 25, ал. 2 на Закона за публичните финанси.
Фискалният резерв е 8,768,1 млрд. лева, като 8,564,7 млрд. лева са депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 203,4 млн. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Постъпилите приходи, помощи и дарения по консолидираната фискална програма за 2019 г. са в размер на 44,048,6 млрд. лв., което представлява преизпълнение - 100,4 % спрямо годишните разчети. Представени като относителен дял в БВП, приходите представляват 37,1% от БВП, при 36,1% от БВП за 2018 г. Съпоставени с 2018 г. постъпленията по консолидираната фискална програма бележат номинален ръст от 11,1% (4,397,7 млрд. лева).
Разходите, включително вноската в бюджета на ЕС, по КФП за 2019 г., възлизат на 45,201 млрд. лева, което представлява 97,6% спрямо разчета за 2019 г. Разходите по КФП, като процент от БВП, представляват 38,1% от БВП за 2019 г., при 36% от БВП за 2018 г. Номиналното нарастване на разходите спрямо същия период на предходната година се дължи на по-високия размер на капиталовите разходи (поради по-високите разходи по националния бюджет, вкл. разходите, свързани с реализирането на инвестиционния проект за придобиване на нов тип боен самолет за българските ВВС, както и по сметките за средства от ЕС), разходите за персонал (увеличение с 10 на сто на средствата за заплати, възнаграждения и осигурителни вноски на заетите в бюджетния сектор и поредната стъпка на увеличение на възнагражденията в сектор "Образование"), по-високи социални и здравноосигурителни плащания (базов ефект от увеличението на пенсиите от юли 2018 г., индексирането на пенсиите от юли 2019 г. и увеличение на здравноосигурителните плащания, заложено в ЗБНЗОК за 2019 г.), увеличение на разходите за субсидии и други.
Лихвените плащания възлизат на 648,8 млн. лв. (96,9% от планираните за 2019 г.), текущите нелихвени разходи - на 35 753,9 млн. лв. (99,7% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) -7561,5 млн. лв. (89,4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2019 г.) и предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина - 43,7 млн. лв., при планирани с разчетите към ЗДБРБ за 2019 г. 14,4 млн. лева.
Вноската на България в общия бюджет на ЕС възлиза на 1 193,1 млн. лв. (1,0 % от БВП), което е в съответствие с действащото през годината законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Общият паричен ресурс към 31.12.2019 г. по сметката на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система в Българската народна банка е в размер на 3,104,1 млрд. лв., от който 3,104 млрд. лв. са депозирани в отделна сметка. Размерът на държавния дълг към 31.12.2019 г. е 22,023 млрд. лв.
Коментари