С окончателно решение Върховният административен съд (ВАС) отхвърли искането на консорциум, съставен от "Еърпортс де Пари" Ес.Ей и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" за преюдициално запитване до Съда на европейския съюз (СЕС) относно процедурата за отдаване на концесия на летище София. Остави без уважение също така доказателствени искания в жалба на "Фрапорт България" ЕАД.
Единият въпрос е бил дали европейската правна уредба допуска оспорване законосъобразността на решението за допускане до участие и/или решението за класиране на друг участник, като твърди нарушения въз основа на непосочени в жалбата факти и обстоятелства, когато те не могат да бъдат установени от мотивите на решението на концедента, а са могли да бъдат узнати едва след запознаване с доказателствата по преписката.
Вторият въпрос е бил дали европейската правна норма следва да се тълкува в смисъл, че задължава органа, осъществяващ контрол за законосъобразност на решенията на концедента, да разгледа и провери всички твърдения на жалбоподателя за незаконосъобразност, включително и след подаване на жалбата, ако по-късното им излагане е поради това, че не са могли да бъдат установени от мотивите на обжалваното решение, а са могли да бъдат установени едва след запознаване с доказателствата по преписката.
Двете питания са мотивирани с правото на защита, правото на справедлив съдебен процес и действителната ефективност на защитата, и по-специално членове 6 и 13 от Европейската харта за правата на човека и основните свободи (ЕХПЧОС).
Становища за неоснователност на молбата за отправяне на двете преюдициални запитвания до СЕС са представили пред ВАС министърът на транспорта и консорциум "Соф Кънект", който получи концесията. Точно тази процедура и решението, взето след провеждането ѝ, са обект на обжалване пред Върховния съд.
Становището на министъра, поддържано от съда, е, че СЕС не е компетентен да тълкува норми на Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи (ЕКЗПЧОС), тъй като Европейският съюз или негови институции не са страна по ЕХПЧОС, която обвързва само държави.
Делото по същество на спора дали Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) правилно е отхвърлила жалбите на всички, които са загубили конкурса за концесията на летище София, ще се състои на 12-ти март.
Припомняме, че протест в КЗК срещу решението на комисията за избор на концесионер подадоха следните участници: фирма „Фрапорт България“ ЕАД – собственост на „Фрапорт Малта Инвестмънт Лимитид“ – Малта; консорциум „Витоша“ (състоящ се от компаниите „МАГ Оувърсийз инвестмънтс“ Лтд. и „Би Си И Джи Ай Кънстракшън - двете от Великобритания); консорциум, създаден от „Еърпортс де Пари“ Ес.Ей.(Франция) и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А.Ш (Турция); и консорциум „ССБ София Еърпорт Джей Ви“ (между компаниите „ССБ Зауервайн & Шефер Бау“ АГ (Швейцария) и „ЕРГ Инсаат Санаий ве Тикарет“ А.С.(Турция).
Заинтересована от хода на делата е спечелилият концесията консорциум „Соф Кънект“ (с участници „Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс“ САС (Франция), „Меридиам Инфрастръкчър Юръп III“ СЛП (Франция), „Меридиам Инвестмънтс“ САС (Франция), и „Щрабаг“ АГ (Австрия).
Коментари