Правилникът за прилагане на новия Закон за обществените поръчки (ЗОП), по който имаше куп спорове в парламента и обвинения в създаване на корупционни практики, е пълен с вътрешни препратки към грешни разпоредби и с явни фактически грешки. Това твърди Националното сдружение на експертите по обществените поръчки (НСЕОП).
Една от основните критики на членовете на НСЕОП е, че с правилника ще се стесни обхватът на упражнявания от Агенцията по обществените поръчки (АОП) предварителен контрол за законосъобразност. Правната уредба дава възможност при 250 работни дни в една календарна година АОП да извърши контрол само върху 250 процедури, които подлежат на контрол по чл. 232, ал. 1 от ЗОП. Причината – изричен текст в Правилника, според който всеки работен ден чрез системата за случаен избор (ССИ) се избира най-малко една процедура за контрол. „Най-малко” значи, че може да е само една. За сравнение през 2013 година АОП е извършила проверка на 1655 преписки, а през 2014 година – на 1225 преписки. Ограничаването на предварителния контрол за законосъобразност ще повиши риска от финансови корекции, опасяват се експертите.
Според НСЕОП в препоръките на ЕК доминираща роля за установяване на правилна практика е отредена на превенцията. Приема се, че тя в най-голяма степен спомага за възпрепятстване допускането на грешки и нарушения и като резултат за увеличаване броя на законосъобразно възложените поръчки. В тази връзка, наред с положителната оценка на предварителния контрол, осъществяван от АОП, се настоява за разширяването и по нататъшното му развитие в няколко насоки при запазване на неговия подпомагащ, а не санкционен характер. Първата от тях се отнася до предварителния двуетапен контрол, извършван към момента, като се препоръчва разширяване на същия без ограничение от прогнозната стойност на обществената поръчка и с проверка на техническите спецификации. По този начин се смята, че болшинството съществени елементи на поръчката ще бъдат подложени на преглед преди процедурата да бъде реализирана и договорът възложен. Наред с горното се препоръчва да се установи равна възможност за всички останали процедури да бъдат обект на предварителен контрол, така че да се обезпечи законосъобразно провеждане и на тези от тях, които не са обхванати от задължителните проверки.
В приетия нов ЗОП всички тези препоръки са взети предвид, като са отразени в разпоредбите на чл. 232 – 235 от ЗОП, но с разписаните в проекта на ППЗОП правила за извършване на външен предварителен контрол от АОП обаче, горепосочените препоръки от ЕК няма да бъдат спазени, а напротив, вместо увеличаване на контрола извършван от АОП ще има намаление на същия относно неговия обем (ще се извършва проверка на по-малко процедури, отколкото при досега действащия контрол).
Коментари