Малък, но все пак спад от 1 % връща България отново на 65-то място в света по износ на стоки за 2014 г., с 2 места по-надолу спрямо 2013 г., се казва в анализ на Центъра "Външноикономическо сътрудничество" при Българската стопанска камара (БСК).
Българският износ, измерен в щатски долари, е 29,314 млн. щ. д. Износът, измерен в щатски долари, позволява съпоставка с всички други държави и използването на статистиката и инструментите на Световната търговска организация (СТО).
Причини и фактори за намалението
Една от причините за отрицателните данни би могла да се търси в курса на щатския долар, смятат анализаторите. Друг фактор са колебанията в цените, които влияят значително върху намалението на износа на нефтени продукти и горива. Що се отнася до медта, българският износ количествено расте, но цената на метала на световните пазари пада, поради спад в търсенето в Китай, който е основният потребител.
Сред водещите експортни борсови стоки голям спад на цената бележат слънчогледово семе – 10,1%, руди и концентрати от благородни метали – 11,7%, медни руди и концентрати – 28,7%, слънчогледово олио – 34,1%, рапица – 17,8%.
Сред водещите пазари по-значителен спад регистрираме в Китай – 18%, Русия – 8%, Испания – 10%, Сърбия – 8%, Украйна – 55%. Печелим пазарни позиции в Белгия – 42%, основно поради двойно увеличение износа на мед, Сингапур – 71%, където се пренасочи износът на горива от Гибралтар, Полша и Чехия с по 12 %, Алжир – 94%, поради увеличен износ на горива.
В периода 2010-2014 г. българските фирми достигат средногодишен ръст на износа от 8%. През същия период световният внос расте с 4% средногодишно.
Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти, се казва в анализа. Наблюдава се обаче ръст в износа на стоки с по-висока добавена стойност като медикаменти, машини, електрически и електронни изделия, както и фармацевтични продукти. Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, с по-висока добавена стойност, а не секторна, смятат експертите.
Икономиката няма 2 или 3 водещи и структуроопределящи отрасли и не може да се очаква България да е експортен лидер в цял сектор, се казва още в анализа.
Експортни стоки в периода 2010-2014 година
Както и в предишни години, водещите експортни групи стоки на България са горива и мед, следвани от електрически и електронни изделия и машини, житни растения. През последните десетина години експортният ръст при горива и мед изпреварва ръста на световния внос, увеличава се количеството, но и двете групи стоки през 2014 г. имат спад съответно с 16% за горива и 9% при медта.
Износът на електроника и електротехника през последните 5 години (2010-2014 г.) бележи средно годишен ръст 11%, докато световният внос расте с 4% за същия период, т.е. страната ни печели пазарен дял. Най-добрата година за тази група стоки е 2013 – с 25% ръст. Износът на машините и части за 5 години отбелязва среден ръст 12%, при средногодишен ръст на световния внос от 3%.
Интересно е да се отбележи силният спад при износа на зърно за 2014 г. - 22%, дължащ се основно на спад в износа на пшеница с 27% и на царевица с 23%. Има спад и на изнесените количества, и на международните цени.
Водещи пазари за износа ни пшеницата са Испания 18.6%, Либия 16.6%, Румъния, Италия, Гърция, Сирия и Тунис. Значително се увеличава износът на пшеница към Тунис. Най-добри цени, обаче, постигаме във Филипините, Ливан и Египет – средно около 220 - 265 щ. д./тон.
Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика, въпреки неговия спад с 2% през 2014 г. За периода 2010-2014 г. средният спад е 4%, а на световния внос 2%, но при спадащи цени. Износът на електроенергия е основно за Турция, Гърция, Словения, Чехия, Кипър, Македония, Сърбия, Румъния. Най-добрите цени постигаме в Турция и Италия.
Също нов продукт сред водещите е слънчогледовото олио със средногодишен ръст за 2010-2014 г. 23% при ръст на световен внос – 13%. Ръстът в количество изнесена продукция е 36%. Водещи пазари са Гърция и Италия. Увеличава се износът за Германия и Франция, Албания.
Коментари