Само 36 022 души са пожелали да имат достъп до персоналното си здравно досие, сочат данните на здравната каса. Т.нар. уникален код за достъп се издава от НЗОК и с него през сайта на касата човек може да провери какво е отчетено и платено на негово име.
Достъпът до досието беше даден през 2013 г. и в резултат на последвалата информационна кампания до края на 2014 г. уникален код за достъп си извадиха 30 000 души. От 2015 г. до сега обаче достъп до досието са поискали едва 6000 пациенти, като за последната година те са под 2000. Кодът за достъп е 10-цифрен, а в досието са въведени данните за избор на личен лекар, извършените и отчетени на името на пациента дейности от лекари и болници, отпуснатите лекарства. Идеята на касата беше и пациентите да могат да контролират системата и да сигнализират в НЗОК, когато установят, че на тяхно име са плащани лекарства и лечение, които не са получили, пише "Сега".
Освен че касата спря да напомня на гражданите, че могат да упражняват подобен контрол, ниският интерес се обяснява и от по-сложния ред за получаване на кода за достъп. Тъй като това са лични данни, кодът се получава само лично от районните здравни каси срещу лично подадено заявление. Опити на депутати процедурата да се улесни - например в закона да се запише, че кодът за достъп се дава от личния лекар, не бяха приети от парламента.
Отдавна съществуващите досиета на пациентите би трябвало да послужат и като база за разработване на електронните здравни карти, направления и рецепти, обещани от над 10 години. Последният обявен срок за появата им е след 22 месеца, когато трябва да е готов проектът за доизграждане на Националната здравна информационна система, финансиран с 12 млн. лв. от оперативна програма "Добро управление".
Коментари