Общият размер на приходите и трансферите, утвърдени по бюджета на НЗОК за 2018 г. са в размер на 3 860,0 млн. лв., от които здравноосигурителни вноски - 2 556,3 млн. лв., трансфери за здравно осигуряване - 1 262,2 млн. лв., неданъчни приходи — 17,5 млн. лв. Това заявява здравният министър Кирил Ананиев в отговор на депутатско питане за изпълнението на бюджета на Националната здравна каса за първото тримесечие на 2018 г., предаде БГНЕС.
От получени трансфери от МЗ за финансиране на разходите за лекарствени продукти - ваксини и дейности по прилагането им за здравните дейности; за дейности за здравнонеосигурени лица, включващи: комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически и психиатрични заболявания; интензивно лечение; дейности по чл. 82, ал. 1, т. 2 от 33 и за сумите по чл. 37, ал. 6 от Закона за здравното осигуряване (330) – приходите са 24 млн. лв., допълва министърът.
По отчетни данни към 31.03.2018 г. общо реализираните приходи и получени трансфери възлизат на 958,8 млн. лв., което представлява 24,8 % от заложените със ЗБНЗОК. Постъпленията от здравноосигурителни вноски (данъчни приходи) са в размер на 626,2 млн. лв., или 24,5 % изпълнение спрямо утвърдените със закона.
Събраните през периода неданъчни приходи са 5,4 млн. лв., което представлява 30,9 % от заложените със закона.
Трансферите за здравно осигуряване от централния бюджет за периода са 315,5 млн. лв.
Със Закона за бюджета на НЗОК за 2018 година са утвърдени общо разходи и трансфери в размер на 3 860,0 млн. лв., от които разходите са 3 855,4 млн. лв. Към 31 март 2018 г. отчетените разходи и трансфери по бюджета на НЗОК са в размер на 1 000,0 млн. лв., или 25,9 % изпълнение спрямо годишния размер.
С най-голям дял от 97,7 на сто в структурата на общите разходи са разходите за здравноосигурителни плащания. Към 31.03.2018 г. са отчетени 976,1 млн. лв. за здравноосигурителни плащания, което представлява 26,7 % спрямо предвидените със ЗБНЗОК за 2018 г., информира Ананиев.
Той добавя, че по бюджета на НЗОК за 2018 година са утвърдени 49,7 млн. лв. за административни разходи на институцията, които включват разходите за персонал и за текуща издръжка. За периода са отчетени 11,7 млн. лв., или изпълнението е 23,5 % спрямо годишния разчет на разходите. Относителният дял на усвоените средства за административни разходи е 1,2 на сто от отчетените общи разходи за периода.
Съгласно Закона за бюджета на НЗОК за 2018 година, здравноосигурителните плащания са в размер на 3 662,1 млн. лв.
Към 31.03.2018 г. на изпълнителите на медицинска помощ са изплатени 976,1 млн. лв., или 26, 7 на сто изпълнение спрямо годишния план. В отчета за изпълнението са включени и преведените 22,3 млн. лв. трансфери по договори за извършване на медицински услуги към бюджетни предприятия, в структурата на които има лечебни заведения по чл.5 от Закона за лечебните заведения, които по същество също са здравноосигурителни плащания, уточнява министърът.
Разпределението по отделни видове здравноосигурителни плащания е както следва: за първична извънболнична медицинска помощ - 48,4 млн. лв.; за специализирана извънболнична медицинска помощ - 35,7 млн. лв.; за дентална помощ т 44,1 млн. лв.; за медико-диагностична дейност - 18,9 млн. лв.; за лекарствени продукти, медицински изделия И диетични храни за домашно лечение на територията на страната. - 244,3 млн. лв.; за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ - 97,4 млн. лв. за медицински изделия, прилагани в болничната помощ - 26,6 млн. лв.; за болнична медицинска помощ - 449,2 млн. лв.; други здравноосигурителни плащания - 11,5 млн. лв.
За периода са отчетени плащания в размер на 10,3 млн. лв. от преведения трансфер от МЗ за дейности за здравнонеосигурени лица, лекарствени продукти и за потребителска такса.
Отчетът за текущото изпълнение на бюджета на НЗОК към 31.03.2018 г. дава основание да се направи извода, че на този етап изпълнението е в рамките на очакваното и няма индикации за напрежение при по-голямата част от здравноосигурителните плащания. Макар и на ранен етап, съществува риск от евентуален дефицит при скъпоструващите лекарства за онкологично лечение. Това е възможно поради факта, че все още не е ясен размерът на заплащането на новите лекарствени продукти, които ще бъдат изписвани на нуждаещите се пациенти за първи път през тази година, както и че не биха могли да се направят точни разчети за мащаба на потреблението. Дали ще има трайна тенденция за преразход ще стане ясно след първото полугодие, добавя министърът.
При наличие на преразход, Надзорният съвет на НЗОК може да вземе решение за покриване на недостига със средства от резерва, но след анализ на изпълнението за бюджета на НЗОК за деветмесечието, се казва още в отговора на министър Ананиев.
Коментари