За повечето българи застраховането все още е "тъмна Индия"


За повечето българи застраховането все още е "тъмна Индия"
Снимка: Thinkstock

3869

Българите масово не са наясно какво представляват застраховките и какви са спецификите при тях. Оказва се, че близо 40% от хората никога не са си правили застраховка. Това сочат данни от представително проучване, поръчано от онлайн застрахователния портал 24ins и проведено през септември.

За София процентът на хората без дори една застраховка е 42,9 на сто – близък до този в селата и малките населени места (45,6%). Очаквано към застрахователните продукти по-голям интерес имат гражданите с високи доходи. Половината от тези, които получават до 500 лв. на месец, никога не са застраховали, докато сред взимащите над 2000 лв. няма човек, който да не е ползвал такава услуга.

Само 33% от българите са сключвали застраховка извън "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Доброволните застраховки се купуват рядко, предимно от високостатусни групи, хората в столицата и областните центрове.

Най-популярната застраховка у нас е „Гражданска отговорност“ поради задължителния ѝ характер. Нея са използвали 83,2% от лицата, сключвали някога застраховки. Потребителите отговарят че са потребявали във времето съответно: „Имущество“ (23,5%), „Живот“ (20,5%), „Каско“ (20,3%) и „Здравна“ (15,3%). Повечето продукти обаче масово не се познават.

„Хората изобщо не са наясно със застрахователните специфики, имат някакви убеждения от миналото – че застраховката е данък например, питат ни странни неща. Като цяло застрахователното проникване у нас е ниско, около 2,2%, в сравнение с 8 – 10% в други страни от ЕС“, заяви Ясен Къчински (на снимката), управител на 24ins.

Именно поради тази причина от компанията му, съвместно с Брокер Инс, стартират информационна кампания, чиято цел е да повиши застрахователната култура на българина. Чрез интересни и лесно достъпни инфографики специалистите ще информират хората какво представляват различните продукти и как могат да им помогнат в определени ситуации.

Любопитни са тенденциите при онлайн застраховането. Около 49% от хората знаят, че могат да си поръчат застраховка по интернет, но само 6% го правят. Според Ясен Къчински една от причините за това е, че дори поръчката да е онлайн, документите пак трябва да се попълнят на ръка. Фирмата ги изпраща по куриер до клиента, който трябва да сложи подписа си и после да ги върне, което не е особено удобно.

„Ситуацията в България е такава, че не позволява лесно онлайн застраховане. Даже в момента то по-скоро трябва да се разглежда като онлайн консултиране. Чисто законово няма как да се случат нещата, това е въпрос на регулации, който трябва да се обсъди в бъдеще“, коментира управителят на Брокер Инс Румен Стайков.

Любопитен факт е, че процентът на хората от селата и малките населени места, които ползват онлайн застраховане, е почти изравнен с този на хората от големите градове. Експертите го отдават на по-малките офлайн възможности за застраховане в някои части на страната.

Още от Финанси и застраховане


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички