Всяка обществена поръчка, която е обявена след 1 юли тази година, може да бъде обжалвана като незаконосъобразана. Причината - все още няма единна електронна платформа за провеждане на процедурите. Това трябваше да е вече факт заради влезлия през миналата година нов Закон за обществените поръчки (ЗОП).
За проблема алармираха участници в кръгла маса за електронните услуги, организирана от Американската търговска камара в България. На форума бизнесмени обърнаха внимание, че по закон от 1 юли би трябвало всички възложители - министерства, агенции, комисии и т.н., да публикуват в националната платформа решенията, обявленията и поканите за участие в обществени поръчки и пак там кандидатите да могат да подават онлайн заявления за участие и оферти. Но тъй като държавата не е осигурила възможност за електронно подаване на заявки за участие и на оферти, всяка фирма би имала основание да оспори всяка обществена поръчка още с обявяването й, пише в. "Сега".
От Агенцията за обществените поръчки (АОП) признаха, че наистина има проблем и реална опасност да завалят жалби срещу процедурите. Единственият начин да се излезе от абсурдната ситуация е чрез ремонт на закона. Трябва да се променят сроковете за електронизация на обществените поръчки, обясни на форума Ана Миткова, директор на "Регистър и мониторинг на обществените поръчки" в АОП.
Засега обаче няма предложение за промяна в закона. Вместо това на сайта на АОП се появи "съобщение", което гласи, че "срокът за въвеждане на национална електронна платформа при възлагане на обществени поръчки се удължава". Изключително спорен е въпросът как орган на изпълнителната власт може да променя положение, поставено в закон, което е в прерогативите само на законодателната власт. Агенцията за обществени поръчки е подчинена на министъра на финансите. Странно е, че Владислав Горанов още не е докладвал за закъснението пред Министерския съвет. От "уведомлението" на АОП на сайта ѝ става ясно, че срокът за задействане на е-платформата за обществени поръчки се отлага сериозно - от 1 юли т.г за октомври 2018 година.
Още през август миналата година АОП обяви конкурс за изпълнител на уеб базираната система за електронни поръчки, но жалби блокираха процедурата. Забележките на две от фирмите участнички бяха многобройни и тъй като повечето се оказаха основателни, се наложи агенцията да се поправи и да стартира нова процедура. Срокът за подаване на оферти изтече в края на май. Досега няма избран изпълнител.
Парите за създаване на платформата са осигурени - 5 млн. лева по европрограмата "Административен капацитет". Според закона е-системата, която вече трябваше да работи, първо трябваше да осигури: публикуване на решенията и обявленията и документациите за обществени поръчки; получаване на запитвания и предоставяне на разяснения, изпращане на покани; подаване на заявления за участие и оферти. А от 1 януари 2020 г. трябва да се използва и за следващите етапи: сключване на договори, подаване на заявки по договори; е-фактуриране и е-разплащане. Това са крайните срокове за въвеждане на електронни обществени поръчки, поставени в евродирективата.
Това е платформата на бизнесмена Ивайло Пенчев, която вече работи. Заради нея се стигна до конфликт между него и брокерската асоциация в България - защото според брокерите в тази платформа участват като търговци субекти, които не са лицензирани брокери.
Проблемът с въвеждането на Auxionize е националният обхват на бъдещата платформа. Това е изрично изискване съгласно европейското законодателство, което е въведено и в българското. Според чл. 41 от Закона за обществените поръчки "централните органи за покупки могат да използват електронни платформи за централизираното възлагане, различни от платформата по чл. 40, ал. 1, при условие че осигурят техническа съвместимост и свързаност с нея". Затова и Auxionize трябва да бъде проверена обстойно и да бъде дадена оценка дали отговаря на закона.
Коментари