Ремонт на дома и обединяване на задълженията са двата най-чести мотива на българите да изтеглят потребителски кредит. Малко изненадващо на трето място се нарежда покупката на употребяван автомобил. Това показват данни от обзора „Потребителският кредит на българина“, изготвен от БНП Париба Лични Финанси и представен в сряда в столицата.
Хората често теглят заеми и за лечение, обзавеждане, почивки или просто когато им трябват пари в брой. Ремонтът обаче остава най-популярната причина, защото, според банковите експерти, финансирането за него може да подпомогне различни дейности – от изолацията до поправянето на покрива. Кредитите за консолидация пък дават възможност на клиентите да комбинират всички свои плащания в една вноска и сами да изберат падежна дата според времето, в което получават заплата.
Покупката на кола втора ръка измества парите в брой като мотив за теглене на заем, което сочи, че потребителите все повече се интересуват от алтернативни банкови продукти. Любопитен факт е, че близо 70% от молбите за кредит за автомобил са подадени от мъже. Дамите се интересуват повече от заеми за образование и лечение. При тези за лечение обаче не се забелязва по-голям общ интерес.
Средната сума, която българите искат да заемат за ремонт, е 4789 лева и нараства със 733 лева за половин година. Увеличава се и средната стойност на кредитите за консолидация – към момента тя е 6650 лева.
„По-големите средни суми показват, че българинът потребява повече. Хората са по-уверени по отношение на личните си финанси“, коментира маркетинговият директор на БНП Париба Ралица Захариева.
Според Бруно Льору, изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси, повечето кредитиране ще доведе до ръст на потреблението, а то ще е основен двигател на икономиката. Попитан как вижда икономическото бъдеще на страната след оставката на правителството, той коментира: „Инвеститорите гледат на България като на стабилен пазар. Ще има известна несигурност, но влиянието няма да бъде голямо. По отношение на пазара на потребителски кредити мисля, че той ще има ограничено, но положително развитие.“
Очаквано най-висока е кредитната активност в големите градове на страната, сочат данните. 18,9% от всички молби за кредит за периода са от региона на София. На второ място е Пловдив с 10,6 на сто, а на трето – Варна с 6,4 процента. В дъното се нареждат Търговище и Смолян с 1,2% и 1,1 на сто.
Обзорът „Потребителският кредит на българина“ се изготвя два пъти годишно – през пролетта и през есента. БНП Париба Лични Финанси има 1,4 млн. клиенти в България.
Коментари