34 на сто от българите срещат проблеми с изплащането на задълженията си, най-вече на ипотеки, наеми и сметки, сочат данни на Евростат.
Проблемът обаче възниква, когато длъжниците нямат възможност да плащат вноските си по кредита и започва тормоз от страна на фирмите за вземания. Пейо Майорски от Комитета за защита на потребителите заяви пред bTV, че целта му не е да напада колекторските фирми, но поведението им е некоректно и трябва да има законодателни промени, които да регулират тяхната дейност.
Според него не е нормално гражданите да бъдат притеснявани постоянно, заплашвани, посещавани на работните места, защото това не отговаря на етичните норми за работа. По данни на Потребителския комитет средният дълг на българина се е покачил двойно само за две години – през 2017 г. той е достигнал размер от 900 лв.
От Асоциацията на колекторските фирми обаче не са съгласни с това. Тяхната статистика показва, че размерът на този дълг е 750 лв. Зам.–председателят на Асоциацията на колекторските агенции Александър Грилихес обясни, че в последните години Асоциацията работи по изчистване по справяне с този проблем, за да може работата на колекторите да отговаря на всички норми за етични правила. Те също получават сигнали за такива случаи, но все пак той подчерта, че при тях се намира около 80% от пазара на вземания и останалите не могат да бъдат контролирани.
Майорски заяви, че те искат всички колекторски фирми да подлежат на специални правила за отпускане на лицензи и да бъде приет единен правилник с реформи, който да важи за всички играчи на пазара.
Относно съкращаването на срока за събиране на задълженията от 6 месеца на 2-3, Грилихес коментира, че няма официални данни това да се е случило, но проблемът идва от там, че вземанията обикновено се задават от трети лица на дадена колекторска фирма и в случая тя трябва да изпълни услугата.
Председателят на Правната комисия в НС Данаил Кирилов уточни, че през миналата година е имало дебати по тази тема, в която са участвали представители на колекторските фирми, на потребителските комитети, както и длъжници. Основна роля е имала и омбудсмана Мая Манолова. По думите на Кирилов до голяма степен проблемът е бил решен. Въпреки това сигналите от хора, които са тормозени от частните съдебни изпълнители продължават. Депутатът подчерта, че всеки българин има правото да се защити при такива действия, ако смята че се е излязло извън нормите на законовата процедура. Той обаче уточни, че в отношенията кредитор – длъжник трябва да се спазват правните задължения, които протичат и за двете страни.
Според Майорски твърденията на Кирилов не са верни. Той подчерта, че са внесли писмо с исканията си и до омбудсмана Мая Манолова, но не са получили все още отговор. Грихилис заяви също подкрепата си да има законодателни промени в този сектор.
Коментари