От днес Националната агенция по приходите (НАП) въвежда още две електронни услуги, които самоосигуряващите се ще могат да достъпват посредством своя Персонален идентификационен код (ПИК). Новите услуги позволяват на гражданите да подават декларации за приоритетно плащане на осигурителни вноски и на вноските за втора пенсия, предаде БНР.
Всичко, което е необходимо на гражданите, за да се възползват от всички електронни услуги на НАП, е техният ПИК, който им позволява да правят и редица справки. Кодът се издава безплатно от агенцията по приходите и използването му става все по-широко разпространено. Към момента близо половин милион са притежателите на такъв код, а само тази година направените от тях справки се равняват на 6.5 млн.
„Самоосигуряващите се лица могат да избират за какъв точно период от време да плащат своите осигурителни вноски, т.е да насочат с приоритет едно плащане на социални, здравни или вноски за втора пенсия, към различни периоди, извън стандартната законова логика, плащането да погасява най-стария дълг, като това може да се случва с персоналния идентификационен код, издаван във всеки офис на НАП.“, обясни говорителят на агенцията по приходите Росен Бъчваров.
При предходните разширявания на услугите, достъпни чрез ПИК, се предостави възможност за извършване на справки и плащания и към други администрации. Гражданите могат да проверяват местни данъци и такси, данъци за превозни средства и недвижимо имущество, както и да правят справки за услуги, предоставяни от Националния осигурителен институт (НОИ).
Коментари