Доста общини в края на годината са в процедура по теглене на кредити, показа проверка. Сумите са предназначени за инфраструктура или спешно запълване на бюджетни дупки.
Варна смята да тегли два големи заема, общо за около 60 млн. лв. Към 16 млн. лв. от единия ще отидат за покриване на недопустими разходи по реализация на европейски проекти, които текат отдавна - "Естетизация и модернизация на градската среда", "Интегриран градски транспорт" и доизграждането на пречиствателна станция в "Златния пясъци". Други 4.3 млн. лв. са за създаването на "синя зона", която ще се въвежда поетапно в следващите години. Вторият заем е за реконструкцията на две големи транспортни артерии. Едната е бул. "Васил Левски", чието удължаване и разширение стартира в началото на есента. През лятото правителството реши да зарадва Варна с 80 млн. лв., предназначени за булеварда, но се оказа, че общинският бюджет трябва да доплати към 33 млн. лв., нужни за отчуждителни процедури и други съпътстващи основния ремонт дейности. Те ще дойдат именно от втория заем, а други 3 млн. лв. от него са за ремонт на булевард "Сливница".
Не малко пари - 17 млн. лв., планира да изтегли и общинската администрация в Ямбол. Средствата са за изграждане на улично осветление, видеонаблюдение, велоалеи, основен ремонт на улици и т.н. Кредитът ще се харчи в следващите две години, а ще се изплаща до 2030 г. Всичко това накара съветниците на БСП и АБВ да поискат местен референдум, но предложението бе отхвърлено от мнозинството на ГЕРБ.
С 2.5 млн. лв. ще бъде обновено уличното осветление и на Шумен. Добрич пък има финансови тегоби. Планираният кредит там е сравнително малък - 1.2 млн. лв., но пък е за аварийно попълване на приходната част в бюджета. Общината дължи 4.3 млн. лв. финансова корекция за депото в Стожер, а е в процедура на обжалване и на още една санкция - 100 000 лв. за обновяването на пешеходната зона в центъра, пише "Сега".
Дългове поемат и по-малки общини. Така например Поморие емитира облигации за 18 млн. лв., които са за рефинансиране на друг дълг и реализиране на инвестиционни проекти.
Миналата седмица Варна пусна пробно по една от линиите си автоматизирана продажба на билети, която трябваше да стартира поне преди година. "Придобивката" е част от проекта за интегриран градски транспорт, изпълнението на който закъснява в много отношения. Не се знае кога автоматизацията ще обхване всички линии, тъй като преди това трябва да се въведе нова транспортна схема, а нейната поява също е в неясното бъдеще.
Коментари