Предлагам да приемем този бюджет и моля тези, които ще го изпълняват, да не се поддават на популизъм. Това заяви днес от парламентарната трибуна финансовият министър Владислав Горанов в началото на дебата по гледането на първо четене на Бюджет 2017.
Има положителни тенденции в последните две години, каза министърът. Той се спря и на ситуацията по усвояване на еврофондовете. И продължи: през 2015 г. бяха положени огромни усилия за ускоряване на изпълнението на проектите и за максимално усвояване на средствата по оперативните програми - програмата за развитие на селските райони, за сектор рибарство и др. за периода 2007-2013 г. при спазване на регламентираните срокове. В резултат на тези усилия плащанията към момента от бюджета за ОП за програмния период 2007-2013 г. са в размер на 98.5% от общо договорения бюджет, посочи министърът.
Сигурно е, че бюджетът за 2016 г. ще бъде балансиран или дори на плюс, констатира Горанов. Сумата на фискалния резерв в края на октомври тази година е в размер на 14.2 млрд. лв. при 7.5 млрд. лв. през октомври 2014 г. А ако към тази сума се добави и вземането от Фонда за гарантиране на влоговете, сумата днес стига 15.8 млрд. лв. През целия мандат умело, но некоректно се спекулираше с програмата за поемане на дълг - няма взети 16 млрд. лв. По програмата, одобрена в края на 2014 г., новият дълг е малко под 10 млрд. лв. и той е почти изцяло на разположение във фискалния дълг.
Защо трябва да приемем този бюджет?
Защото гарантира запазването на едно от най-ниските нива на облагането в ЕС, подчерта Горанов. Предвидените приходи са реалистични, изпълними и са гаранция за осигуряване на финансирането на секторните политики, без това да води до натрупването на нови дефицити и увеличаването на дълга, каза той. В бюджета за следващата година са осигурени необходимите средства за гарантиране на основните функции на държавата. Предвидени са допълнителни средства за социалните сектори образование и здравеопазване и за поддържане на боеспособни въоръжени сили. Гарантирано е и изпълнението на националната програма за енергийната ефективност.
Ако не бъде приет този бюджет, няма да се спази графикът за синхронизиране на акцизното законодателство с това на ЕС. Ще се забави усвояването на средствата от еврофондовете поради липсата на съответстващото национално съфинансиране, осигурявано от държавния бюджет, тъй като то ще остане на нивата от 2016 г., включително и на получените допълнително от ЕК средства за овладяване на бежанския проблем. Няма да се увеличат размерите на минималната работна заплата, на пенсиите, на учителските заплати, на социалните работници, на работещите в спешната помощ, помощите и обезщетенията на децата с увреждания. Няма да има ресурс за модернизацията на армията, ще се ограничи и възможността за саниране на жилищата, каза Горанов.
Чухме много критики към бюджета. Вероятно следващото правителство може да заложи в него други политики. Чухме, че бюджетът не създавал стимули за икономиката. Но през третото тримесечие на 2016 г. сме на едно от челните места по ръст на БВП в Европа. Чух, че бюджетът не помагал на реформите. Но реформите не са ресурс, а отношение към политиката и управлението на този ресурс, подчерта Горанов. Чух, че бил същият, но тя и държавата е същата, само че - по-богата, макар и не толкова, колкото ни се иска.
Предлагам да приемем този бюджет и моля тези, които ще го изпълняват да не се поддават на популизъм, да не променят данъците, да повишат ефективността на разходите, да пазят бюджета балансиран, заключи Горанов.
Коментари