България да влезе в топ 5 на финтех дестинациите в следващите години – това е целта на компаниите у нас, специализирани в тази сфера, стана ясно по време на ежегодния FinTech Summit в столицата.
Над 500 души присъстваха на събитието, където бяха представени и обсъдени последните тенденции във финансовите иновации и небанковия финансов сектор. Освен на банки, технологични компании и стартъпи, представители имаше и на регулаторите.
„В крак сме с промените. Развитието на информационните технологии е основен фактор за развитието на платежните услуги. От 2015 до 2017 г. броят на плащанията, извършвани с карти, е нараснал с 63%, а тяхната стойност – с 82%. Само през 2017 г. 56% от нарежданията за кредитен превод са извършени от ползвателите по електронен път“, заяви Нина Стоянова, подуправител на БНБ.
Тя посочи, че през тази година в сила ще влязат новите изисквания за задълбочено установяване на идентичността на клиента, които ще заменят действащите досега насоки на Европейския банков орган. От есента ще бъде необходимо всички платежни услуги, извършващи се по електронен път, да се случват чрез идентифициране на клиента най-малко с два способа – единият ще е парола, а другият – динамичен код, генериран от token устройство, SMS или друго.
Сферата на финтех компаниите вече касае и регулаторите, каза от своя страна Владимир Савов от Комисията за финансов надзор (КФН). От миналата година институцията е възприела политика за наблюдение на сектора. „Изработихме стратегия за наблюдение – възможно най-лекия режим за регулация. Сега сме на етапа, в който финтех компаниите трябва да бъдат насърчавани от нас, като следим и да са съхранени правата на потребителите“, коментира той.
Според него основните цели трябва да са улеснение на достъпа на потребителите до финтех услуги, намаляване на оперативните разходи и повишаване на конкурентоспособността. КФН е провела и проучване в бранша, според което фокусът на фирмите е най-вече върху мобилните приложения, платформи и дигиталното удостоверение на клиентите.
Като пример за успешно интегриране на банковия сектор с технологиите бе дадена TBI Bank. Изпълнителният директор на банката Питър Барон разказа повече за развитието и фокуса ѝ.
„Трябва да удовлетворим новото поколение клиенти, които са свикнали да общуват по различен начин и които могат да сменят доставчика си на дадена услуга буквално с няколко клика. Това е едно от предизвикателството пред банките, наред с финтех индустрията и GAFA (четирите големи технологични компании – Google, Amazon, Facebook и Apple – бел.ред.)“, смята Барон.
Цел на TBI Bank, по думите му, е да „спечели правото да бъде на устройствата на клиентите си“ и да изгради екосистема от решения и услуги, в центъра на която да бъде потребителят.
Коментари