БСП настоява премиерът в оставка Бойко Борисов да спре две обществени поръчки - за тол-системата и за интермодален терминал в Пловдив, предаде БГНЕС.
Вчера Борисов каза, че всички обществени поръчки, но понеже ние не вярваме на човек, който днес казва едно, а утре – друго, го призоваваме да се спре веднага един грабеж, касаеш концесия на обект интермодален терминал в Пловдив, призова Драгомир Стойнев от БСП.
Той поясни, че обявлението за процедурата е публикувано на 23 ноември 2016 г., когато вече правителството е в оставка. „Това е един интермодален терминал, който вече е изграден от НКЖИ и вместо НКЖИ да извършва търговска дейност, да получава приходи, изведнъж правителството решава, че трябва да се даде на концесия. Тоест, ще се даде на конкретна транспортна фирма, ние се съмняваме, че ще бъде голяма транспортна фирма от Пловдив, която ще спечели тази концесия и за 4000 лв. на месец. ще определя цените и таксите за останалите транспортни фирми”, посочи Стойнев.
Той поясни, че нещо, което е изградено ще бъде предоставено на най-голямата фирма и тя ще започва да определя таксите за останалите фирми.
„Апелираме незабавно процедурата по тази концесия да бъде прекратена. Една фирма ще вземе изграден терминал от държавата за 27 години напред. Каква е тази справедливост? Отивайки си правителството иска да прави жестове или се опитва по някакъв начин да събира пари за изборите”, запита още Драгомир Стойнев.
От своя страна Георги Свиленски обясни, че инвестицията, която е направена за този терминал е 10 млн. лв. за нов терминал готов за експлоатация – бензиностанция, автомивка, складове, коловози, рампи, всичко, каквото е необходимо. „Дават го за 4000 лв. на месец. При положение, че на НКЖИ това й е работата, може да го експлоатира и да печели”, посочи депутатът.
Свиленски припомни още за обществена поръчка, стартирала през април – май - за въвеждане на тол-система в България. „Това е системата, която трябва да регламентира плащанията за ползване на пътната инфраструктура. Още тогава сезирахме обществото и призовахме Борисов да спре тази процедура, защото е несправедлива спрямо всички български граждани. Тя предвижда таксуване на 85% от пътната инфраструктура в България. Няма такава държава в Европа, в която 85% от пътната инфраструктура да се таксува с тол-система”, каза Свиленски.
Той обясни, че във всички европейски държави това таксуване е в рамките на между 1 и 3%, а другата пътна инфраструктура се таксува на винетен принцип. „Това, което се предлага в момента е таксуване на магистрали, скоростни пътища, първи, втори и трети клас пътна мрежа. В Европа се таксуват само магистрали и скоростни пътища, а за първи, втори и трети клас пътна мрежа-винетна система”, категоричен бе Георги Свиленски.
Той коментира, че всеки един български вътрешен превозвач, ако до днес е плащал 300 лв. винетка за цяла година и тази цена е калкулирана в неговата стока, която прекарва. Например, един доставчик на хляб от София до Елин Пелин, след въвеждането на тази система ще трябва всеки ден да плаща преминаването по този маршрут. Това плащане ще го плаща всеки, който си купува хляба в даденото населено място. Тази поръчка е порочна и е направена за конкретна фирма, убеден е Свиленски.
Коментари