Обезщетенията надминават приходите, които застрахователите получават от "Гражданска отговорност". Това сочи официален доклад на КФН, не е наше твърдение, заяви Нина Колчакова, главен секретар на Асоциацията на застрахователите.
Към края на миналата година недостигът е 60 млн. лева, а тази година недостигът се очертава да е още по-голям – заради решение на Върховния касационен съд (ВКС), разширило кръгът на хора, които могат да търсят обезщетение при загинал на пътя. Досега се плащаше на най-близкия кръг роднини – съпрузи и деца, а сега обезщетение може да търсят братя и сестри, баби и дядовци, внуци и всеки, който може да докаже емоционална връзка със загиналия човек. Досега се плащаше на до 2,5 лица, а сега мисля, че ще станат между 2,5 до 4,5 лица. Дупката ще стане между 800 млн. и 1,3 млрд. лева, изчисли Колчакова.
Същевременно главният секретар на Асоциацията на застрахователите призна, че още няма достатъчно съдебна практика, за да може да се каже колко трябва да се увеличат премиите по застраховките. Тя сподели и за случай с иск, при който 29 братя и сестри искат обезщетение.
При това положение тя вижда два пътя – или увеличение на "Гражданска отговорност", за да се покрие дупката, или да се ограничи по някакъв начин размерът на обезщетението. Първият вариант, според Колчакова, не може да стане – защото ако цената на застраховката стане 800 лева, масово хората няма да я сключват. Относно втория вариант Колчакова твърди, че българските съдилища дават много по-големи обезщетения – "в пъти повече", отколкото е европейската практика. В някои държави има лимит на лицата, лимит на сумата, или методика да се изчисли колко и на кого да се дава. В България няма нищо такова, каза главният секретар на Асоциацията на застрахователите. Тя посочи, че има няколко държави като нас – като Италия, но там "Гражданска отговорност" струвала 800 лева, по думите на Колчакова.
Застрахователният експерт коментира и, че в Румъния действително има много коли с българска регистрация, които са застраховани в България – заради по-ниската цена на "Гражданска отговорност", както и някои други данъци. Припомняме, че премиерът Бойко Борисов заяви, че 42% от катастрофите на румънски шофьори са всъщност направени с коли с български застраховки. Сега Колчакова заяви, че имало много такива случаи в Италия. Тя посочи и измама в тази насока – кой всъщност е собственикът на колата, тъй като не се вижда при прехвърляне. Докато не се свържат системите на нотариусите и КАТ, няма как да се види, уточни Колчакова.
За финал тя не пожела да каже кой застраховател в България е в най-тежко положение, защото за отделните застрахователи знаели само от КФН.
Коментари