Едва ли е останал някой, който се съмнява, че електромобилът е колата на бъдещето. Все повече шофьори по света се насочват към такива модели, а в Германия дори се заговори за забрана на производството на автомобили с бензинови и дизелови двигатели. По българските улици и пътища също започнахме все по-често да виждаме електромобили. И това не е никак изненадващо според Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ). Expert.bg поговори с него за това какви електормобили купува българинът, как всеки може да превърне колата си в електромобил и какви са предизвикателствата пред сектора.
Г-н Левков, очевидно е, че интересът към електромобилите в България расте, но как се изразява този ръст в цифри? Колко са електромобилите по родните пътища към момента?
Както при всяко ново нещо е нужно време, докато то придобие популярност и стане разпознаваемо, но интересът към този алтернативен вид транспорт, както и към ИКЕМ и дейностите ни определено расте, особено сред подрастващото поколение. Регистрираните ЕПС към момента в България наброяват 724 според данни на МВР.
Кои са предпочитаните модели? А какъв е профилът на купувача на електромобил?
Няма да се учудите, ако Ви кажа, че "Тесла" е сериозно предпочитан модел. В България има по непотвърдена информация около 30 Тесли. Често срещани са "Нисан Лийф", "Рено Зои", различни китайски ЕПС. Електрическата Мобилност е много обширен и нов пазар, което води до интересни изводи при анализа му и той показва, че ЕПС ще бъдат припознати първо през общините, за нуждите на различни дейности и услуги и бизнеса – първо при логистичния бранш, а след това и в другите сектори на икономиката.
Споделяли сте при предишни свои публични изяви, че всяка кола може да се превърне в електромобил. Как точно става това и по джоба ли е на българина?
Да, така е. Всеки един човек, готов да се раздели с двигателя с вътрешно горене на личния си автомобил, би могъл да го замени с електрически, в зависимост от нуждите си. Тази технология се нарича конверсия и се извършва от специалисти – част от тях членове на ИКЕМ. В момента цената на една такава „замяна“ е между 15-30 хил. лева, както вече споменах, в зависимост от нуждите, за които ще се използва превозното средство.
Каква е към момента ситуацията с инфраструктурата – има ли достатъчно зарядни станции у нас?
Към момента ЗС, които за инсталирани от екипа на ИКЕМ и работят са 12, а общият брой на публичните ЗС към момента в цялата страна е 41.
Икономически изгодно ли е да ползваш електромобил в България?
Разбира се, и не само в България. Разходите, които се генерират при ползването на конвенционален автомобил като части и т.н., изчезват. Освен това зареждането на електричество е в пъти по-малко от всеки един друг вид гориво. Приблизително, за да стане ясно на вашите читатели, може да се изминат 100 км с електромобил за около 2-3 лева, ако зареждаш през домашната ел. мрежа.
Достатъчни ли са според Вас преференциите, които се дават на собствениците на електромобили в столицата (без местен данък, безплатно паркиране)?
Малко са, но това успяхме да извоюваме за момента. Продължаваме да работим за налагането на допълнителни стимули и за създаването да подходящи условия за по ускореното навлизане на ЕПС в България.
Неотдавна бе представено изследване, според което България е втора в света по смъртност заради мръсен въздух. Затова не мога да не ви попитам за екологичния аспект – осезаема ли е ползата от електромобилите за околната среда?
Първо трябва да се види източника на тези замърсявания и да се търси системен подход при решаването на този много сериозен проблем. Един от сериозните замърсители е транспортът и с бълване на изгорели газове и при движението си. Първото може да се реши категорично с ЕПС и нови транспортни схеми управление на автопарка и градски и държавен и личен. Втората причина става като се полагат грижи за почистване на улиците и контрол при ремонтните дейности. Не трябва да се копае и след това с години да оставят неасфалтирани тези части или цели улици. Системният подход изисква синхрон между различните участници в ремонтните дейности – било за кабели, ВиК, Топлофикация, комуникации и други аварийни случки. Освен това се изисква и активно и качествено ремонтиране на улици и пътища. Толкова много пари се заделят за тези дейности, а такива аномалии виждаме ежедневно при тяхното „опозлотворяване“. Качеството и реакцията при отстраняване на различни пропуски следва да бъде част от изискванията спрямо изпълняващите тези дейности. Да не говорим, че има такива нови технологии за качествен ремонт, че поддръжката е минимална.
Кои според вас са трите най-сериозни предизвикателства пред електрическата мобилност в България?
Първо и основно предизвикателство са кадрите. Не случайно преди 3 години създадохме и защитихме две специалности в професионалното обучение – монтьор и техник на ЕПС. Радваме се, че Гимназия „Хенри Форд“ вече има прием на ученици в тези нови специалности. Заедно с колегите от РУ „Ангел Кънчев“ и ВТУ „Тодор Каблешков“ успяхме да направим магистратура „Електромобили“, завършилите вече студенти – магистри са реализирани на 100% и ние се гордеем с това.
Второ предизвикателство е държавната и общинска политика в тази област. Трудно стават промените, независимо от участието ни в различни МРГ и подписани споразумения с 12 общини. Има, разбира се, и активни общини, с които добре работим – София, Банско, Габрово, Русе, Летница, очакваме скоро да се приобщи към идеята и община Хасково, не отказваме помощ на всеки, обърнал се към нас за съвет държавен или общински експерт.
Трето предизвикателство е времето – за съжаление то не работи в наша полза. Технологиите в тази област се развиват както в ИТ сектора, че и по-бързо и това ще изненада не само българския бизнес, но и общество, което не е и няма да бъде подготвено за вълната, която се задава – Електрическа Мобилност. Европейските страни вече приемат правила и закони за забрана на автомобили с ДВГ от 2020, 2025 2030 – пълна забрана! Това е след 12 – 13 години!
Какво ще правим с нашите автомобили, които ще закупим днес или утре – след този период, ще трябва да ги караме само в България, ако дотогава /а съм 100% сигурен/ и ние ще трябва да приемем такива забрани, с оглед на европейските директиви по темата.
Смятате ли, че страната ни може да се развива успешно като производител на електромобили?
Това е наша стратегическа цел като организация. Изминалите вече 7 години ни дадоха и знанията, и опита, и силата да работим в посока на тази цел. Убедени сме, че много скоро това ще стане. Имаме добър пример с българския спортен автомобил, който вече побеждава в международни състезания. Търсим различни варианти това да се случи в България. Но пак обръщам внимание – трябват ни подготвени кадри и не само за изпълнение, а за управление, за обучение на нови кадри, тук – в България да се развиват и реализират идеите – в развойните центрове, където ще се реализират не само нашите, но и от други страни кадри. Това ще ни постави на световната карта на Електрическата Мобилност в целия аспект – от развойна дейност, през производство, обучение, образование.
Можете ли да ни разкриете малко повече за проектите, по които работи в момента ИКЕМ?
Няма да скрия гордостта ни – нашата платформа за управление на зарядни станции е факт след близо двугодишен труд на екипа. Освен цялата гама от ЗС, като хардуер, софтуерът за тяхното резервиране, намиране, включване и заплащане е български и е факт. Платформата ни работи с всички видове сертифицирани ЗС, както наши, така и на други производители и оператори.
Българската ЗК също е не малка наша гордост и която конкурира голяма част от европейските производители. На финала сме на проекти със Столична община, НСА. Успяхме в пратньорство с УНСС и Клийнтех да спечелим проекти, фиансирани от европейски програми. С община Габрово успяхме да намерим адекватни възможности за бъдещия им градски електрически транспорт.
Готвим се активно за участие по различни оперативни програми за насърчаване на клъстерите, както и заедно с научни организации търсим възможности за съвместно участие.
Реалистично ли е да мислим, че в близко бъдеще ще има доминиране на електромобилите на пътя в световен мащаб?
Реалистично е и дори това време чука на вратата в някои от по-напредналите страни. В Норвегия например електромобилите вече са толкова многобройни, че институциите смятат скоро да премахнат някои от стимулите. Вярвам, че този ден ще настъпи и за България много скоро.
Електромобилът ще промени доста нашето битие, начин на каране, начин на ползване на енергията. Ще промени парадигмата на самото придвижване от една до друга точка. Ще бъде не предмет, а услуга. Няма защо да притежаваме нещо, което стои паркирано по улиците, замърсява ги след известно време, ръждясва и ни ограничава пространството, което можем да ползваме по съвършено друг начин.
Интервю на Деница Райкова
Коментари