Четирите национално представени работодателски организации - КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП, се обявиха против предложението на депутати от БСП за увеличаване на обема на студения енергиен резерв на страната. Според тях внесените в Народното събрание в началото на март поправки в Закона за енергетиката ще доведат до увеличаване на разходите в сектора, която все още не се е стабилизирал финансово.
Публикуваме цялата позиция на работодателските организации:
"Ние, национално представителните работодателски организации (НПРО) остро възразяваме срещу внесения на 02.03.2016 г. от народните представители Пламен Веселинов Йорданов, Кирил Добрев Добрев, Маноил Минчев Манев, Нено Христов Влайков и Драгомир Велков Стойнев законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 654-01-27. С този законопроект се допуска разширяване на обема на студения резерв, т.е. предвиждат се допълнителни количества за разполагаемост, респективно разходи, свързани с осигуряване на допълнителни резервиращи мощности, което неизбежно ще се отрази на финансовите потоци в електроенергийната система – по експертна оценка с около 40 млн.лв. Формалният запис на предложението за нова ал.4 към чл.36 предполага невключването им в ценовата компонента „задължения към обществото", но не отговаря на съществения въпрос – как ще се финансират тези допълнителни количества. Очевидният източник е дейността на системния оператор (ЕСО), което означава бъдещо преразглеждане на цената за достъп, разширяване калкулацията при цялостното ценообразуване и в крайна сметка – отново всичко ще се плати от индустриалните и битовите потребители.
Този законопроект предоставя възможност за „служебно" разпределяне на средства в размер на десетки милиони левове към конкретно дружество – ТЕЦ „Марица изток – 2", което е в пълно противоречие с нормалната практика на провеждане на търгове от ЕСО и пазарните принципи. Това може да се превърне в нарицателен пример за държавна помощ в нарушение на всички установени правила. Формалните аргументи за целостта и сигурността на електроенергийната система са в противоречие с европейската концепция за единен енергиен пазар, за намаляване на националния студен резерв и споделяне на капацитети между страни-членки при необходимост – препоръчваме на вносителите на прокта да се запознаят поне с Регламент (ЕС) 2015/1222 на ЕК от 24.07.2015г. за установяване на насоки относно разпределянето на преносната способност и управлението на претоварването.
Впрочем, и сега наличният студен резерв е напълно достатъчен за нормално функциониране на системата, а дори евентуална необходимост от увеличаването му може да бъде осигурена по действащите правила. В този смисъл, не приемаме да се увеличат гарантираните плащания за енергия, която вероятно няма да е необходима на реалните платци. В мотивите липсва и адекватна обосновка по този въпрос. Не обсъждаме сериозното нарушаване на ЗНА (чл. 28) и ПОДНС (чл. 73), нито липсата на оценка за въздействието, нито съответствието с правото на ЕС, но имаме предвид, че всяко от тези обстоятелства е достатъчно основание този законопроект да не бъде обсъждан. Всъщност, в интервю за регионален вестник един от вносителите открито заявява реално преследваната цел – част от положителния финансов резултат на ЕСО ще донесе свеж паричен поток към ТЕЦ "Марица изток 2" (цитат на Пламен Йорданов – в-к Старозагорски новини от 08.03.2016г.) С други думи, вместо да се търси адекватно реформиране в управлението на най-голямата държавна ТЕЦ, прокарват се схеми за непазарно финансиране и компенсации. В заключение, по наше мнение, ако този законопроект бъде приет, това ще е драстичен пример за национално нормотворчество в противоположна на европейската концепция посока, за което отново ще трябва да платят българския бизнес и гражданите. За нас подобно „решение" е абсолютно недопустимо."
Коментари