Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани две от широко дискутираните бизнес сделки у нас в последните месеци - продажбата на ЧЕЗ на "Инерком" и продажбата на "Нова Броудкастинг груп". Това става ясно от две отделни решения на институцията.
Като причина за спиране на сделката КЗК посочва хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на производство и доставка на едро на електрическа енергия от фотоволтаични централи. С други думи – компанията на Гинка Върбакова не може да купи "ЧЕЗ България" ЕАД, "ЧЕЗ Разпределение България" АД, "ЧЕЗ Електро България" АД, "ЧЕЗ Трейд България" ЕАД, "Фри Енерджи Проджект Орешец" ЕАД, "Бара Груп" ЕООД, защото ще има монопол на пазара на електрическа енергия от ВЕИ, по-специално фотоволтаици.
Освен това, КЗК е намерила и вертикални ефекти на пазарите, разположени надолу по веригата, а именно: пазарите на разпределение на електрическа енергия, на снабдяване/доставка на електрическа енергия, на търговията с електрическа енергия и на свързаните с търговията услуги по координиране на балансиращи групи. А анализът на КЗК сочи, че "предвид вертикално интегрираната придобивана група ЧЕЗ, която разполага със стабилен финансов ресурс и опит в електроенергийния сектор, се създават предпоставки нотифицираната сделка да доведе до установяване или засилване на господстващото положение на обединената група" т.е. КЗК се опасява, че ще има монопол на ЧЕЗ на всички гореизброени пазари, ако сделката с "Инерком България" ЕАД бъде приключена.
Решението за "Нова Броудкастинг груп"
Що се отнася до групата на Нова телевизия, в която влизат дъщерни дружества "Нет Инфо" АД и "Агенция Ева" ООД, КЗК изразява "основателни опасения" за ефекта от сделката върху конкурентна среда в областта на медийните услуги, както и хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрациятана пазара на онлайн търговия. "Значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги", казват от КЗК. По същество това значи, че ако сделката бъде пусната, медиите от групата на Нова телевизия ще могат да установят търговска политика, която да изхвърли от пазара конкурентни медии и медийни групи. "Предвид пазарното положение на предприятието (бел. ред. - Нова Броудкастинг груп), в резултат от концентрацията е възможно съществена промяна в условията и цените на Нова в посока ощетяване на крайния потребител", посочва КЗК и напомня, че "пазарното присъствие на предоставянето на медийни услуги пряко влияе и на пазара на рекламата".
Официално т.е. по документи като купувач на "Нова Броудкастинг груп" е ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В., но всъщност купувач е чешкият милиардер Петр Келнер. Келнер е доста известно име що се отнася до телекомуникационния сектор, като той подписа споразумение за закупуването на "Теленор".
Коментари