Защо няма картел на пазара на горива? Според Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация причините са няколко - наличието на олигопол, което не е незаконно, както и това, че цените на таблата на бензиностанциите не били всъщност крайни. Олигопол е когато няколко конкуриращи се фирми държат мажоритарен дял на даден пазар - в България за пазара на горива говорим за 40-60%
Делчев е сигурен, че цените на "Шел България" ЕАД, "Еко България" ЕАД, "ОМВ България" ООД, "Петрол" АД, "НИС Петрол" ЕООД, "Лукойл България" ЕООД и "Ромпетрол България" ЕАД всъщност не са еднакви. Различно е в Свищов, различно е в Петрич например, стана ясно от обяснението му пред Нова телевизия. Той добави, че цените на големите табла на бензиностанциите всъщност не са крайни, защото имало отстъпки за лоялни клиенти, за корпоративни клиенти. Делчев не обясни какъв процент от цените съставляват тези отстъпки.
За вчерашния, 29 март, средната цена на бензин A-95H е 2,07 лева, на дизела също е толкова, а на автогаза - 1,02 лева. На бензиностанциите на Веселин Марешки VM Petroleum цената на A-95H е 1,88 лева, на дизела е 1,86 лева, а на автогаза - 91 стотинки, показва справка на сайта fuelo.net.
По отношение на Марешки Андрей Делчев заговори за „верига от данъчни измами”, но уточни, че не става въпрос директно за „този г-н”, а може би по веригата при търговците на едро, от които Веселин Марешки купува. Делчев обаче изрично посочи, че на бензиностанции на Марешки са хванати некачествени горива – с високо ниво на сяра. Цените на Марешки бяха и начин за купуване на гласове, беше тезата на Делчев.
Вероятно формално Веселин Марешки е прав за себе си, защото купува готива от посредници. Той продава със стотинка или две по-ниско от цената при изхода. Или купува гласове, или някой е направил така, че да продава на загуба, но печалбата е чрез заобикаляне на данъчните закони, за укриване на ДДС, изказа друга теза Делчев.
Коментари