Факт е, че в България поддържаме нисък акциз, ДДС е ниско, бензинът и дизелът са борсови стоки. Наред с това е факт, че очакванията на българите са при тези факти да има по-ниска цена на горивата. Сравнения за бензина без акциз и ДДС има всякакви – така вицепремиерът Томислав Дончев коментира ситуацията с пазара на горива в България.
На въпрос дали след срещата с Българската петролна и газова асоциация (БПГА) е уточнено защо цените са такива, Дончев отговори, че било несериозно да се каже има ли свръхпечалба или не, защото държавата не можело да се меси. Преди 30 години държавата била казала, че избира един модел на обществено-икономическо устройство (пазарна икономика) и е несериозно да се меси. Освен това вицепремиерът използва и думите "ако има истинска конкуренция" в тезата си за нормалността на цените, за което следяла КЗК. Същевременно Дончев обясни, че не правил справка дали една компания ("Лукойл") държи 80% от акцизните складове и мислел, че не е така.
Попитан от Нова телевизия дали при всички предложени мерки на срещата с БПГА цената ще падне 4-5 стотинки, Дончев отвърна, че може и с повече, като посочи като фактор мярката "намаляване на персонал". Трябвало обаче да се правят законодателни промени и е важно да се види до какво може да доведе това, за да не се създаде нов проблем.
По-високите данъци
Ако не се въведе данъкът върху старите автомобили, няма да стане нищо фатално – става въпрос за 20 млн. лева. Трябва да проведем сериозен разговор за чистотата на въздуха – трябва да изберем какво искаме – малко повече сигурност на пътя. Необходими са комплексни мерки – аз се учудих как има такива, които протестират против данъка и на няколко метра такива, които протестират заради мръсния въздух. Разговорът трябва да се проведе, а не да се обръща на болен популизъм, подчерта Дончев по темата по-високи данъци за стари коли и за имоти.
Коментари