Турската офанзива в Сирия е все по-сериозна пречка за намерението на Volkswagen да изгради автомобилен завод в страната. Военните действия, разпоредени от президента Ердоган, не само вземат човешки жертви, но и вредят на международния имидж на страната му, като дори я грозят икономически санкции.
За голям инвеститор като VW случващото се е твърде голям репутационен риск. Не мога да си представя, че при тези условия Volkswagen би направил инвестиция за милиарди в Турция, каза премиерът на германската провинция Долна Саксония Щефан Вайл, който е част от надзорния съвет на концерна.
Ръководителите на VW на практика замразиха инвестицията, като отложиха подписването на договора за неопределено време.
Възможно е Турция да не получи тази инвестиция или тя да бъде отложена с години, посочи пред Expert.bg бившият министър на икономиката Николай Василев, който има сериозен опит в бизнеса и преговорите с инвеститори.
Обратът в позицията на VW спрямо Турция възражда шансовете на България, която до последно бе в надпреварата за завода и бе считана за "резервен вариант".
За да осигури договора за новия завод, София предлага да удвои субсидиите, съобщава германският вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung. "Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group 250 до 260 млн. евро, вместо 135 млн. евро", заяви бившият държавен глава Росен Пленелиев пред F.A.Z. В момента Плевнелиев е председател на Автомобилен клъстер България и лобира активно в полза на страната си.
Офертата вече е изпратена на Volkswagen, като се чака отговор от германския концерн. Ако се добави инфраструктурата, като връзката с железопътната линия, до магистралата и метрото, София предлага общо 800 млн. евро, за да избере VW България, вместо Турция. Плевнелиев уверява, че помощта е договорена с Европейската комисия. Турция обаче не била спазила правилата.
Българските власти са готови да предоставят максимално разрешената държавна помощ на германския концерн. Премиерът Борисов обеща бъде "най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Той изтъкна добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци у нас.
България предлага терена на бившия завод "Кремиковци", който се намира в голяма индустриална зона в околностите на София. Мястото е собственост на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia.
Засега VW отложи отново крайното официално решение къде ще бъде локализиран новият завод на компанията. Следващото заседание на надзорния съвет, когато може да бъде взето финалното решение, е планирано за средата на ноември.
Коментари