Ограниченията за дизелови коли в Европа водят до увеличаване на вноса на тези автомобили в България. Всяка трета стара кола от Италия например достига до автокъщите с коли „втора ръка” у нас. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18% през миналата година, у нас то се запазва, съобщава Нова телевизия.
В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 българи. По данни на търговците в Германия в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни
Средно за година оттам към България се изнасят около 140 000 автомобила, като 65% от тях са дизелови. „Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат”, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.
Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари – на над 10-годишна възраст.
Около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Само един на всеки десет автомобила е нов, а не „втора ръка”. И вносителите, и производителие го потвърждават.
Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно надвишава 21 000 евро.
„Въвеждат се промени по отношение на категоризацията на ПТС. Вече ще се използва стикер, който ще се поставя на предното стъкло, който ще носи информацията за еврокатегорията на колата и данни за измерените замърсители от двигателите. Тези стикери могат да помогнат на общините да предприемат мерки за зони с ниски емисии – части от градове или цели градове”, коментира Георги Михайлов от МОСВ.
Коментари