В заливащия ни поток от песимизъм е лесно да забравим, че в България се случват и прекрасни неща. Че точно тук и точно сега изключително способни, амбициозни и интелигентни хора създават продукти и услуги на световно ниво.
На събитие в столицата, „Импетус Капитал“ - инвестиционна компания, специализирана в дялови инвестиции с частен капитал, представи четири от проектите, които е подкрепила. Четири компании с наистина впечатляваща дейност, която има потенциала далеч да надскочи България (а в някои случаи вече го е направила). Запознайте се с тях.
Автоматизирани решения за бизнеса
През 2015 г. компанията Analytics for Everyone (A4E) е още на идейно ниво. Но пък има екип, членовете на който са работили за някои от най-големите играчи в сферата на анализирането на данни. „Събра ни това, че секторът е недемократичен и много малки и средни предприятия нямат достъп до качествена услуга“, разказа основателят и изпълнителен директор Христо Хаджичонев.
Най-общо компанията предлага автоматизирани процеси за взимане на решения, които помагат за оптимизирането на различни видове бизнеси. Обслужва клиенти в ритейла, маркетинга, банковия сектор и ютилити сектора. В ритейла например създава по-добри начини за управление на доставки, а на банките помага да ръководят паричните си потоци.
Пример бе даден със сладкарници „Неделя“, за които Analytics for Everyone е създала цялостна система за управление на производството. Автоматизирано се определя за коя сладкарница колко торти и от кои видове да бъдат направени, което елиминира част от работата на управителите. Така и загубите са паднали под 2%, каза още Хаджичонев. За UniCredit пък компанията направила система, която автоматично определя в кой клон точно колко пари трябва да има.
През миналата година A4E е увеличила приходите си 10 пъти, а очакванията ѝ за следващата са определено оптимистични.
Мобилни технологии, детски часовници и интернет на нещата
Знаете ли, че най-популярният детски часовник в Европа е създаден от българска компания? Става дума за Allterco, която разработва иновативни продукти и услуги в мобилните комуникации и „интернет на нещата“. Освен в България и на Балканите, има офиси и в Сингапур и САЩ. Лидер е в областта на мобилните разплащания – SMS-ите за паркиране в повечето градове у нас, съобщенията от банки и рекламните такива от магазини и сайтове са почти изцяло под нейна обработка. Предлага и редица мобилни решения за самите телекоми, като работи с 16 такива в света.
Детският часовник MyKi – любима джаджа на всички родители, които чрез него проследяват къде са децата им по всяко време, е продукт именно на Allterco. От него са продадени над 130 000 бройки в 64 държави. Компанията предвижда догодина да пусне на пазара и MiKy Auto (устройство за автомобил), както и иновативен термометър, следящ и изпращащ данни за температурата на човек денонощно, обясни създателят на компанията Димитър Димитров.
Allterco създава и полезни продукти за автоматизиране на дома, сред които сензори и контакти, следящи консумацията на електричество, както и крушка, която може да свети в 16 млн. цвята. Компанията внедрява и друга технология - NB-loT, с която се удължава в пъти животът на батериите. Принципът на действие е прост - с помощта на тази технология, за единица време може да бъдат предавани в пъти повече данни и информация, отколкото ако не ползвате технологията. От там идва и пестенето на ток, като животът на една батерия може да бъде удължен с години - дори до 100 години, по думите на Димитър Димитров, един от създателите на Allterco. Дружеството очаква да приключи годината с приходи от около 39 млн. лева.
Ново поколение търсачка за наука
„Наричат ни Google за биологични науки. От самата Google не са много доволни от това, но все пак ни дадоха 20 000 долара по програма за стартиращи компании“, представи компанията си основателят на BioSeek Росен Генчев.
Той и екипът му са създали именно търсачка за информация в областта на биологичните науки. „Забелязахме, че няма специализиран търсещ алгоритъм, който да обединява цялото познание онлайн. Близо 10 милиона учени работят в сферата и им се налага средно по 1 час на ден да търсят данни – целта ни е да оптимизираме този процес“, допълва Генчев.
Чрез платформата може например бързо да се установи връзка между дадени гени и определена болест или пък връзки между отделни заболявания. Милиони научни трудове и полезни линкове са обвързани и са с лесен достъп, а учените могат и бързо да споделят откритото чрез подобен на чат инструмент.
Първата версия на търсачката ще бъде пусната още следващия месец, а според създателите ѝ принципът ѝ може да се интегрира в различни сфери.
Повече сигурност с иновативни биометрични системи за идентификация
Само през 2016 г. в света са били откраднати 7 млн. автомобила. Ако всички те имаха продукта CarSec на компанията Biodit, все още щяха да са при оригиналните си собственици.
Biodit разработва иновативни системи за сигурност и идентификация, базирани на биометрични данни. Без ключове, карти и кодове – използват се само пръстови отпечатъци. А пък CarSec e автономна биометрична система за защита на коли от кражби с 99,2% успеваемост. „Правихме тестове с над 300 коли в България. Засякохме 17 опита за кражба, нито един не се осъществи“, каза създателят на компанията Юлиан Софрониев.
Заедно с екипа си той е създал и първата в света биометрична системна за заключване. Техни продукти се ползват в десетки хотели в Испания, предвиждат и отварянето на офис там. Сред нещата, които разработват в момента, пък е сензор за кола, който засича дали шофьорът е употребил алкохол. През 2018 г. Biodit очаква приходи от 525 000 лв.
Условията за бизнес
В своя презентация, от "Импетус Капитал" представиха и малко данни за развитието на точно такъв тип икономика в България. Според тях, България изостава катастрофално в привличането на частен капитал за области като развитие на технологии, IT сектор, производство. Страната ни е 46 пъти по-слаба в това отношение от средното ниво в Европа, 17 пъти по-слаба от средното ниво в Източна Европа и 9-10 пъти по-слаба от Румъния!
Съгласно статистиката на "Импетус Капитал", в периода 2013 - 2015 година в България е имало 28 200 предприятия, които генерират над 25% годишен ръст на приходите от продажба. За да могат да задържат устойчив ръст на развитие (около 3%), на тези предприятия - с над 25% годишен ръст на приходите от продажби, им трябват между 7,5 и 18 млрд. евро годишно!
Автор: Деница Райкова
Коментари