Наистина добра идея, решение на проблем, стратегия, амбиция, готовност да работиш здраво. Ако имаш тези неща, ще постигнеш успех не само в България, а и далеч извън границите ѝ. Доказват го три български компании, с които вече сме ви запознавали. През 2018 година те не само са продължили да се развиват, а и са отбелязали впечатляващи ръстове. Научихме повече за новите им начинания по време на събитие, организирано от „Импетус Капитал“ - компания, специализирана в дялови инвестиции, подкрепила и трите проекта.
Allterco - световен лидер с най-популярния си продукт
В Allterco до такава степен са заринати с поръчки, че им се е наложило да създадат своеобразен пощенски клон в офиса си. Компанията предлага продукти и услуги в сферата на мобилните комуникации, мобилните разплащания и нотификации (почти всички SMS-и от банки и куриерски служби минават през Allterco), интернет на нещата. Най-известният ѝ продукт продължава да е детският часовник MyKi, позволяващ на родители да следят местоположението на децата си. От него компанията продава в пъти повече от основния си конкурент в световен мащаб.
Сред новите продукти от 2018 г. са MyKi Junior - часовник с по-модерен дизайн, поддръжащ 3G и позволяващ двупосочни видео обаждания, както и MyKi Care - устройство за следене на здравословното състояние на деца, най-вече температурата и дишането. В момента продуктът се тества в почти всички детски отделения в страната, предимно неонатологични отделения т.е. той помага да се следи здравето на най-малките, които още не могат да кажат какво ги боли.
"През тази година сме продали 80 - 85 000 часовника в над 60 държави, а тепърва предстоят коледните празници. Приходите само от MyKi са близо 3,5 млн. евро. В сравнение с миналата година цифрите са с 50-60% нагоре", заяви основателят и изпълнителен директор на Allterco Димитър Димитров.
Нова е и линията продукти Shelly за автоматизация на дома. Чрез тях на практика можете да контролирате всичко в жилището си, както и да следите консумацията на ток. По думите на Димитров те са набрали голяма популярност след рецензиите, дадени им от известни влогъри и блогъри. Стигнало се дотам, че компанията молела поредния блогър да не бърза с отзивите за нов продукт, защото просто не може да смогне с поръчките.
Водещи пазари за Allterco са Германия, Италия, а вече и САЩ. Според Димитров германците харесват продуктите заради функционалността, а италианците - заради дизайна.
"Единственото, което в момента ни спира да избухнем на американския пазар с нещата за автоматизиране на дома, е специфична сертификация, която важи само за там. Ако в дома ти стане пожар и има включено устройство без този сертификат, застрахователят няма да ти плати щетите. Ние вече сме в процес на сертификация и очакваме това да стане в началото на януари. Стане ли и това, ще се превърнем във фактор в САЩ", каза още Димитър Димитров.
BioSeek - фундаментална промяна на търсенето
Компанията BioSeek е създател на търсачка за информация в сферата на биологичните науки, но изобретението ѝ може да има приложение и в десетки други области. Един от проблемите, които адресира, например е консолидирането на данни от множество софтуери в една корпорация. А основната цел на BioSeek е да създаде търсачка, в която няма кутия за търсене и подсказките идват директно!
"Технологията ни използва два фундамента - семантичен анализ и graph database (графични бази данни). При семантичния анализ сме се фокусирали върху извличането на структури от текста и разпознаване на различни елементи от него според индивидуалните интереси. Графичните бази данни пък са много силни, когато например става дума за връзки между хора в дадена група“, поясни основателят на BioSeek Росен Генчев.
По думите му плюс на техния продукт са по-лесните и конкретизирани заявки, както и възможността търсенето да се представя графично - иновация на BioSeek. “Според нас търсенето трябва да е свързано с аналитиката. Разширихме директното презентиране на данни върху съдържание, вече отваряме около 300 вида файлове. Дори не се налага да правите копи-пейст, за да видите допълнителна информация“, заяви той.
От компанията се похвалиха, че са сключили договор с Dynamo Software, която ще прилага тяхната технология в работата си.
"Искаме основно да променим начина, по който се правят търсения. Да създадем търсене без търсене", каза още Росен Генчев.
BioDit - свят без ключове, кодове и карти
Иновативни системи за контрол на достъп и идентификация на база биометрични данни - това е полето на дейност на компанията BioDit. Според основателя ѝ Юлиан Софрониев ключовете и чиповете са остарели технологии, чиято сигурност е сведена до нула, защото лесно могат да бъдат изгубени, откраднати или хакнати. BioDit са създали първата безжична система в света, позволяваща контрол на достъп и идентификация. Технологията е патентована и досега не е репликирана от никой от световните играчи.
"Мисията ни е да направим живота по-сигурен. Имаме богата гама от продукти, които разработваме без външни партньори. Предлагаме специално устройство за хотелската индустрия, което да замени ползването на карти за стаите, както и устройства за безпогрешна идентификация в банки, заводи и др", каза Софрониев.
Един от новите продукти - Easylock, е специално разработен за водещ производител на блиндирани врати и за 2 месеца повече от 100 души у нас са се снабдили с него. Работи чрез мобилно приложение. От януари ще се предлага и на европейския пазар.
За първите 9 месеца 1,5% от българските производствени предприятия с над 100 служители са клиенти на BioDit. Над 20 000 служителите всяка сутрин се чекират през техни терминали.
"Миналата година стартирахме проект в хотел в Ибиса, който тестваше нашата технология за контрол на достъп на гостите. От април този проект прерасна в петгодишен договор, придружен от договори от два други хотела. Повече от 40 000 туристи са използвали нашите системи и имаме 90% положителна обратна връзка", заяви Софрониев.
Макар продажбите на компанията да не са исторически - около 151 000 евро, ръстът ѝ е много отчетлив. "През 2019 г. основната ни насоченост ще е Испания, тъй като там има над 99 000 хотела, а нашият бизнес модел е уникален за индустрията. Планираме да създадем и екип на място. Другите ни пазари са Великобритания и Белгия. Във Великобритания изкачваме малко заради Brexit, но имаме добри партньорства. В Белгия си сътрудничим с най-голямата фирма в сферата на сигурността", допълни основателят на BioDit.
Той съобщи още, че в началото на 2019 г. компанията се готви да излезе на Българска фондова борса.
Развитие на дяловите вложения
Дяловото инвестиране е новопоявяваща се индустрия в България, с него се занимават не повече от 10 компании. Сделките се измерват в десетки милиони, като за последното тримесечие има не повече от 10 професионално изпълнени. Тези данни изнесе партньорът в "Импетус Капитал" Николай Мартинов.
По думите му над 1800 български компании са регистрирали двуцифрен ръст през годината, много от тях с над 25%. "В такива компании инвестира "Импетус Капитал" - създаващи иновативни продукти и услуги, способни да се продават в целия свят. Търсим лидери, които са коректни, фокусирани и компетентни, екипи, които са добре сработени, умеят да се учат и променят", допълни Мартинов.
Според Мартинов истинската работа започва след сделката, когато инвеститорите влагат много усилия да тласнат компаниите към развитие. А целта е в края на вложението фирмите да струват многократно повече.
Мартинов уточни още, че дяловото инвестиране не е алтернатива на инвестициите в недвижими имоти, а средство тези имоти да се напълнят с платежоспособни ползватели.
Коментари