Каталин Емилиан: Възможностите на изкуствения интелект са безкрайни

Каталин Емилиан: Възможностите на изкуствения интелект са безкрайни
Източник: RTB House

Изкуственият интелект е едновременно плашещ и вълнуващ, а противниците и поддръжниците му са еднакво ентусиазирани в защитата на своите тези. Все повече компании обаче припознават потенциалните му предимства. Полската компания RTB House например е първата в света, успешно интегрирала алгоритми за дълбоко учене на всеки етап от ретаргетинг технологията си. Освен това инвестира 5 млн. долара в развитието на иновативната маркетинг лаборатория AI Marketing Lab, а наскоро получи и престижната награда The AIconics Award за водеща иновация в света на изкуствения интелект и рекламата. Разговаряме с мениджъра на RTB House за България и Румъния Каталин Емилиан за различните страни на изкуствения интелект и за тенденциите на българския пазар.

Г-н Емилиан, програматик рекламата не навлиза в пазарите на страните, които не говорят английски език толкова бързо, колкото в англоговорящите. Дали това ще се промени скоро?

Вече сме свидетели на голям ръст при програматик модела на всички пазари, които не са англоезични. Може би пазарната адаптация е по-бавна, но колкото повече огромни глобални брандове изграждат позиционирането си на тези пазари, толкова повече рекламната индустрия се адаптира към техните нужди. Според предвижданията на Statista в България 62% от приходите от дисплей реклама през 2022-а година ще са генерирани от програматик реклама.

Как според Вас се развива българският рекламен пазар?

Със стабилен ръст. Виждаме, че технологиите водят до много промени, а маркетинг специалистите често търсят нови решения и инструменти, които да направят работата им по-ефективна и лесна. Още по-важен обаче е фокусът на клиентите – компаниите фокусират много повече усилия да се приспособят към нуждите на потребителите, да достигнат правилната аудитория с точните послания. Отново според Statista бюджетите за реклама ще достигнат 318 милиона евро през 2018 г., което е с 30 милиона евро повече от 2016-а. Също така сме свидетели на сериозен ръст в електронната търговия в страната. В момента има 2.58 милиона потребители. А до 2021 тази цифра се очаква да достигне 3.44 милиона, които ще изхарчат 775 милиона долара онлайн.

Технологиите, които разработвате, заместват част от работата на хората и помагат на маркетинг специалистите за по-добри резултати. Какво мислите за развитието на изкуствения интелект в днешно време?

Най-новите открития в областта на новите технологии показват, че възможностите са безкрайни и е само въпрос на време да достигнем до следващото ниво на ползване на изкуствения интелект в наша полза. От виртуалните асистенти като Alexa и Siri, които би трябвало да правят автономни телефонни обаждания и срещи за нас благодарение на дълбокото учене, през медицинското оборудване за диагностика, AI става част от нашето ежедневие. Основната цел на изкуствения интелект е да улесни живота ни и да направи работата ни по-ефективна.

Според мен полето, което трябва да се изследва и развива най-бързо, е медицината, за да можем наистина да използваме иновативните технологии за доброто на хората. Но, разбира се, има още много начини да интегрираме изкуствения интелект в ежедневието. Когато софтуерът е задвижван от правилните масиви данни, възможностите са просто безкрайни.

RTB House е сред най-бързо растящите компании в Европа според класацията на Financial Times. Изкуственият интелект ли е новият начин за експоненциален ръст?

Със сигурност технологията е. За нас от самото начало беше изкуственият интелект. Фокусирахме се върху технологичното развитие, в частност дълбокото учене, защото това е сърцето на нашия продукт и благодарение на него всяка година резултатите ни са все по-добри. Това е и най-обещаващата технология в света. Тя ни даде възможност да пораснем толкова бързо и да постигаме по-добри резултати с всяка изминала година. Да сме сред 10-те най-бързо растящи компании в технологичния сектор в Европа със сигурност е доказателство, че сме на правия път и инвестициите са били насочени към правилното място.

Маркетинг лабораторията AI Marketing Lab е проект, който може да помогне на цялата маркетинг индустрия да ускори пътя си към бъдещето. Разкажете ни малко повече за него.

AI Marketing Lab e иновативната маркетинг лаборатория с бюджет за първата година от 5 милиона щатски долара. Тя ще се развива като ново подразделение на компанията и ще търси най-модерни технологични маркетинг решения както за рекламодатели, така и за медии. Наскоро получихме наградата The AIconics Award, което еднозначно ни показа, че нашата технология предоставя най-доброто решение за продажби и маркетинг в електронната търговия. Това е огромно постижение за нашия екип и доказателство, че се движим в правилната посока. Сега гледаме в бъдещето и разширяваме познанията си, технологията и ресурсите към нови области, за да развием още едно решение, което ще промени играта.

В какъв етап е проектът в момента?

В начален. Работим за развитието на структурата и изграждането на екип. Оптимално в първия етап около 10 човека ще работят в тази нова лаборатория. Централният офис е локализиран при нас в Полша, но не сме лимитирани териториално. Ще се борим за синергия и ще черпим от опита на нашите специалисти по целия свят.

Това, което се стремим да постигнем, е да изобретим и развием маркетинг решения, които са на върха на вълната и отиват по-далеч от най-модерните съществуващи технологии в специфични сфери на дигиталния маркетинг. Ще търсим подобрения от двете страни – на медиите и рекламодателите. Искаме да развием познанията си, технологията и ресурсите в нови сфери, за да развием друго решение, което да промени играта. Една от най-обещаващите сфери е да подобрим ефективността на покачването на трафика за рекламодателите.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.