На кого изпращат данните ни смарт телевизорите?

На кого изпращат данните ни смарт телевизорите?
Източник: iStock

"Умните" телевизори в домовете ни, както и някои стрийминг услуги, предават важни лични данни за потребителите им на компании като Netflix, Google и Facebook, показват две мащабни проучвания, цитирани от Financial Times.

Изследователи от Североизточния университет и Imperial College London разкриха, че редица "умни" телевизори, включително произведени от Samsung и LG, както и устройствата Roku и FireTV, изпращат данни за собствениците им на Netflix и на рекламодатели. В това число местоположение и IP адрес. Това става дори, когато собственикът на телевизора няма акаунт в Netflix.

Изследователите освен това са забелязали, че и други "умни" устройства, например камери и аудиоколонки, предават на трети страни персонални данни за собствениците си. Сред получателите на тази информация са Spotify и Microsoft.

Разкритията вероятно ще засилят опасенията за защитата на личните данни в интернет, тъй като домакинствата вече са наводнени от "умни" устройства, включително телевизори.

Изследователи от Принстънския университет са провели отделно проучване за "умните" телевизори и установили, че Roku и FireTV позволяват на някои приложения да предават такива данни, които позволяват на потребителя да бъде идентифициран от трети страни (включително Google).

Значителна част от информацията обаче е била закодирана и изследователите не са успели да установят какви именно данни са получавали третите лица. Според експертите със сигурност е предоставяна информация най-малко за самото устройство, разположението му и как се ползва то.

Компаниите включени в изследванията са потвърдили изводите на учените, но са се опитали да омаловажат тяхното значение. Според Netflix информацията, получавана от устройствата, които не доставят услугата, е ограничена до това "как работи приложението и как изглежда на екрана". Представителите на Facebook са отговорили, че предаването на информация от "умните" устройства е "обичайна практика". От Google са обяснили, че "в зависимост от модела на устройството или на приложението, идващата от него информация може да включва местоположението на потребителя, вида устройство, и какво именно гледа потребителят".

Експертите се притесняват от недостатъчния контрол на това как "умните" устройства събират, пазят и предават информацията за своите притежатели.

"Ситуацията изисква незабавни действия. Хората прекарват все повече време с тези устройства. Самите устройства са разположени в най-уязвимите места, в нашите домове, така че е необходимо да можем да контролираме техните действия", казва Макс ван Клеек от Оксфордския университет.

Към края на 2018 г. приблизително 68% от домакинствата в САЩ имат телевизионен приемник, включително външно устройство като Roku и Apple TV, според доклад на Nielsen от март 2019 г. Десетки милиони от тези устройства използват технология за разпознаване на съдържанието, която проследява всичко, което се гледа, за да таргетира по-точно телевизионната реклама.

Проучване на Североизточния университет, проведено върху 81 различни устройства в САЩ и Великобритания е най-обширният публикуван експеримент от този род.

Според него са разкрити "невероятни количества от изтичаща информация". Amazon, Google, Akamai и Micosoft са най-честите получатели сред компаниите, донякъде защото предлагат облачни и интернет услуги, чрез които да оперират "умните" устройства.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.